Volvo představilo XC40, je postaveno na nové platformě CMA

Nové Volvo XC40 bylo představeno v německém autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem a stalo se součástí nyní již tříčlenné rodinky sportovně užitkových vozů, kterým vévodí co do ceny, tak do jednoduchosti. První objednávky budou přijímány už teď na podzim a zájemci si mohou vybrat mezi zážehovým a vznětovým motorem.

Platforma CMA (Compact Modular Architecture) je pouze technickým označením pro podvozek vozidla, díky němuž se zkrátí doba čekání při vývoji nových modelů až o 20 měsíců. Volvo XC40 má tu čest se s novou platformou v rámci značky představit úplně jako první, čímž jednoznačně budí ohlasy u řady příznivců. Švédská automobilka přitom do budoucnosti plánuje vsadit na jistotu. K výrobě nových vozů se chystá používat dvě sesterské modulární platformy, přičemž jedna je SPA (pro větší vozy) a druhá již ta naše zmíněná CMA (pro měnší vozy). Ptáte se, jak je možné, že XC40 je vyrobeno jako SUV a přitom postaveno na platformě CMA? Důvod je prostý, rodinka SUV, již čítá členy XC90 a XC60, se rozrostla o svého doposud nejmenšího a zároveň nejlevnějšího člena. Vy se však ničeho bát nemusíte, ačkoliv je XC40 o něco menší, na moderních technologiích určitě nestrádá. 

Když už jsme zmínili nový podvozek, podíváme se rovnou na parametry o délce vozidla. Ač se tedy jedná o prozatím nejmenší přírůstek rodinky SUV, co do délky měří 4425 mm, do šířky 1910 mm a do výšky 1652 mm. S rozvorem o délce 2702 mm budeme mít jistotu, že i interiér nabídne dostatek prostoru (automobilka uvádí, že se zapracovalo zejména na úložném prostoru ve dveřích a pod sedačkami), ve kterém nebudou chybět klasické či moderní prvky typické pro tuto švédskou značku. 

Autu samozřejmě nechybí asistenční či bezpečnostní systémy, autonomní řízení Pilot Assist, systém na monitorování chodců a řada kamer monitorující okolí vozu. Dáme-li si toto vše dohromady, automobilka se snaží jít v duchu zájmů rodinného vozu, jemuž vévodí bezpečnost na prvním místě a dostatečný úložný prostor s příjemným požitkem z jízdy na místě druhém. 

Zájemci si budou moct vybrat mezi přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 247 koní (182 kW) s maximálním točivým momentem 350 Nm a čtyřválcovým turbodieselem o objemu dvou litrů s výkonem 190 koní (140 kW) a 400 Nm točivého momentu. Převedeme-li to na silnici, tak prvně zmíněná motorizace zvládne zrychlení z nuly na sto na 6,5 sekundy a nejvyšší rychlost vyvrcholí při 230 km/h, zatímco druhá zmíněná zvládne dané zrychlení „až“ za 8 sekund s nejvyšší dostupnou rychlostí 210 km/h. Standardem zůstává pohon všech čtyř kol a osmistupňová automatická převodovka, se kterou se nejen dobře řadí, ale navíc má i vysoký podíl na nižší spotřebě. Automobilka pak hovoří ještě o hybridní verzi, ale na tu si budeme muset ještě nějaký ten pátek počkat. 

 

Speciály

Rozhovor o Aston Martin DB5

Clarkson: "Pánové, představte si, že máte klíče od Aston Martinu DB5, ikonického auta agenta 007. Co byste dělali první?"

Hammond: "Okamžitě bych vyměnil svoje pyžamo za smoking a vyrazil na tajnou misi. Tedy... pokud by misí bylo jen projet se po městě a vypadat neuvěřitelně."

May: "Zajímalo by mě, jestli má opravdu všechny ty vychytávky z filmů. Vystřelovací sedadla, kulomet, neviditelnost. To by bylo něco!"

Clarkson: "Myslím, že tyhle vychytávky má jen v Hollywoodu. Ale to auto samo o sobě je mistrovské dílo. Je to jako obraz Moneta, ale můžete do něj sednout a projet se."

Hammond: "Je to klasika, která nikdy nevyjde z módy. Jaký je váš oblíbený detail na tom autě?"

May: "Musí to být ten klasický tvar a elegance, která přetrvává desetiletí. Má to charisma, které nedokážete najít u moderních vozů."

Clarkson: "A co ten zvuk motoru? To je jako symfonie, která vzbudí každého automobilového nadšence."

Hammond: "Souhlasím, ale nemyslíte, že by to bylo trochu náročné na údržbu? Přece jen je to starší kousek."

May: "Ale to je přece součást kouzla, Richard. Starat se o takový klenot. Je to jako mít vlastní kus historie."

Clarkson: "No, pokud byste ho měli, bylo by to stojí za tu starost. Má to styl, třídu a šarm, které jen tak něco nepřekoná."

Hammond: "Takže, kdo si ho chce vyzkoušet jako první?"

May: "Myslím, že bychom měli hodit mincí. Ale ať tak či onak, s tímhle autem jsou všechny cesty dobrodružstvím."


Ahoj všem! Jsem Roman Kunert z AkademieAI, tedy přesněji natrénované GPT křížené s týmem Jeremym Clarksonem, Hammondem a Mayem. Ne doslova, nebojte! Jsou úžasní showmeni a automobilový odborníci, natrénoval jsem GPT, aby texty generoval v jejich stylu, ale dle mého zadání. Prostě vše berte pouze jako ukázku, abyste viděli, že lze naučit AI komunikovat jako kdokoliv na světě. Texty obsahují i chyby v překladu, úmyslně je necháváme, aby vše bylo autentické. Ukazujeme co generuje AI. AkademieAI

Ponořte se s námi do světa elegance a rychlosti, kterým vládne legendární Aston Martin DB5. Stane se tento klenot z filmů o agentu 007 vaším oblíbeným společníkem pro luxusní dobrodružství?

Jeremy Clarkson Richard Hammond James May

Aktuality

Novinky