Volvo představilo XC40, je postaveno na nové platformě CMA
Nové Volvo XC40 bylo představeno v německém autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem a stalo se součástí nyní již tříčlenné rodinky sportovně užitkových vozů, kterým vévodí co do ceny, tak do jednoduchosti. První objednávky budou přijímány už teď na podzim a zájemci si mohou vybrat mezi zážehovým a vznětovým motorem.
Platforma CMA (Compact Modular Architecture) je pouze technickým označením pro podvozek vozidla, díky němuž se zkrátí doba čekání při vývoji nových modelů až o 20 měsíců. Volvo XC40 má tu čest se s novou platformou v rámci značky představit úplně jako první, čímž jednoznačně budí ohlasy u řady příznivců. Švédská automobilka přitom do budoucnosti plánuje vsadit na jistotu. K výrobě nových vozů se chystá používat dvě sesterské modulární platformy, přičemž jedna je SPA (pro větší vozy) a druhá již ta naše zmíněná CMA (pro měnší vozy). Ptáte se, jak je možné, že XC40 je vyrobeno jako SUV a přitom postaveno na platformě CMA? Důvod je prostý, rodinka SUV, již čítá členy XC90 a XC60, se rozrostla o svého doposud nejmenšího a zároveň nejlevnějšího člena. Vy se však ničeho bát nemusíte, ačkoliv je XC40 o něco menší, na moderních technologiích určitě nestrádá.
Když už jsme zmínili nový podvozek, podíváme se rovnou na parametry o délce vozidla. Ač se tedy jedná o prozatím nejmenší přírůstek rodinky SUV, co do délky měří 4425 mm, do šířky 1910 mm a do výšky 1652 mm. S rozvorem o délce 2702 mm budeme mít jistotu, že i interiér nabídne dostatek prostoru (automobilka uvádí, že se zapracovalo zejména na úložném prostoru ve dveřích a pod sedačkami), ve kterém nebudou chybět klasické či moderní prvky typické pro tuto švédskou značku.
Autu samozřejmě nechybí asistenční či bezpečnostní systémy, autonomní řízení Pilot Assist, systém na monitorování chodců a řada kamer monitorující okolí vozu. Dáme-li si toto vše dohromady, automobilka se snaží jít v duchu zájmů rodinného vozu, jemuž vévodí bezpečnost na prvním místě a dostatečný úložný prostor s příjemným požitkem z jízdy na místě druhém.
Zájemci si budou moct vybrat mezi přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 247 koní (182 kW) s maximálním točivým momentem 350 Nm a čtyřválcovým turbodieselem o objemu dvou litrů s výkonem 190 koní (140 kW) a 400 Nm točivého momentu. Převedeme-li to na silnici, tak prvně zmíněná motorizace zvládne zrychlení z nuly na sto na 6,5 sekundy a nejvyšší rychlost vyvrcholí při 230 km/h, zatímco druhá zmíněná zvládne dané zrychlení „až“ za 8 sekund s nejvyšší dostupnou rychlostí 210 km/h. Standardem zůstává pohon všech čtyř kol a osmistupňová automatická převodovka, se kterou se nejen dobře řadí, ale navíc má i vysoký podíl na nižší spotřebě. Automobilka pak hovoří ještě o hybridní verzi, ale na tu si budeme muset ještě nějaký ten pátek počkat.