TVR Griffith - stará značka v nové kráse
Znovuzrozená britská značka TVR představila svůj nový sportovní model Griffith, s nímž si nejen zavzpomínáme na staré časy, ale navíc je prožijeme v novém, moderním provedení. Tento neuvěřitelně ladný mix přinese víc než 500 koní a stovku dá za 4 vteřiny.
Legenda na čtyřech kolech. Alespoň tak by jej pojmenovali obyvatelé na britských ostrovech, kdybyste se jich zeptali na tohoto krasavce. Značka, která v České republice sice tak známá není, přesto kdysi na evropské scéně sklízela velký obdiv a ten se může opět vrátit. Název TVR Griffith se veřejnosti poprvé představil v roce 1991 a nyní za spolupráce se slavným konstruktérem Gordonem Murrayem se chce vrátit na výsluní. To, jak bude tento comeback úspěšný, můžete již zčásti posoudit sami.
Abychom si vůz mohli o něco lépe představit, podíváme se rovnou na dostupné informace, které nám automobilka zveřejnila. Griffith měří 4.314 mm na délku, 1.850 mm na šířku a sahá do výšky 1.239 mm. Vzhledem k těmto rozměrům můžeme téměř s jistotou říci, že auto vyznává především sílu a tu se také bude snažit prezentovat na silnici. K tomu mu dopomůže i celková hmotnost vozidla, která není větší než 1250 kilogramů.
Pod kapotou za přední nápravou je uložen pětilitrový osmiválec Cosworth, jež produkuje maximální výkon 373 kW (507 koní). Díky skvělé kombinaci rozložení hmotnosti, tedy motoru vpředu a pohonu zadních kol, dosáhneme ideálního vyvážení v poměru 50/50 mezi oběma nápravami. K dispozici bude také šestistupňová manuální převodovka Tremec, s níž rozjedeme auto do maximální rychlosti 320 km/h a stovku zvládneme přibližně za 4 sekundy. Shrneme-li to dohromady, máme před sebou lehký sportovní vůz s atmosfericky plněným motorem a mezi příznivci oblíbenou manuální převodovkou.
Toto jsou základní parametry vozu, jehož vývoj probíhal celé tři roky a zdaleka ještě není u konce. Z toho důvodu nemůžeme přesně povědět, co se skrývá v interiéru, zato ale můžeme prozradit, že auto bude vyvinuto tak, aby si jeho majitel bezprostředně užil zážitky z jízdy. K tomu napomáhá i poměrně nízká výška vozidla, kde konstruktéři pro zlepšení jízdních vlastností dbali převážně na přítlak vzduchu, jež vzniká jeho prouděním pod automobilem, než na samotné spoilery s obřími násavkami vzduchu, aby byl uchován specifický tvar vozidla.
Šéf automobilky Les Edgar na veřejnosti prohlásil, že se s nově obnovenou značkou nebrání vrátit zpátky do závodů, tudíž se můžeme ještě těšit na nějaké to vylepšení. Kromě uniklých fotografií a trochy toho příjemného napětí už o dalších zajímavostech nevíme nic, maximálně to, že do sériové výroby by měl dorazi koncem příštího roku a první zákazníci tzv. Launch Edition, která nabídne rovných 500 kousků, zaplatí v přepočtu 90 tisíc liber (přibližně 2 miliony korun). Po této edici by mělo přicházet zhruba 2000 aut ročně.