TVR Griffith - stará značka v nové kráse

Znovuzrozená britská značka TVR představila svůj nový sportovní model Griffith, s nímž si nejen zavzpomínáme na staré časy, ale navíc je prožijeme v novém, moderním provedení. Tento neuvěřitelně ladný mix přinese víc než 500 koní a stovku dá za 4 vteřiny. 

Legenda na čtyřech kolech. Alespoň tak by jej pojmenovali obyvatelé na britských ostrovech, kdybyste se jich zeptali na tohoto krasavce. Značka, která v České republice sice tak známá není, přesto kdysi na evropské scéně sklízela velký obdiv a ten se může opět vrátit. Název TVR Griffith se veřejnosti poprvé představil v roce 1991 a nyní za spolupráce se slavným konstruktérem Gordonem Murrayem se chce vrátit na výsluní. To, jak bude tento comeback úspěšný, můžete již zčásti posoudit sami. 

Abychom si vůz mohli o něco lépe představit, podíváme se rovnou na dostupné informace, které nám automobilka zveřejnila. Griffith měří 4.314 mm na délku, 1.850 mm na šířku a sahá do výšky 1.239 mm. Vzhledem k těmto rozměrům můžeme téměř s jistotou říci, že auto vyznává především sílu a tu se také bude snažit prezentovat na silnici. K tomu mu dopomůže i celková hmotnost vozidla, která není větší než 1250 kilogramů. 

Pod kapotou za přední nápravou je uložen pětilitrový osmiválec Cosworth, jež produkuje maximální výkon 373 kW (507 koní). Díky skvělé kombinaci rozložení hmotnosti, tedy motoru vpředu a pohonu zadních kol, dosáhneme ideálního vyvážení v poměru 50/50 mezi oběma nápravami. K dispozici bude také šestistupňová manuální převodovka Tremec, s níž rozjedeme auto do maximální rychlosti 320 km/h a stovku zvládneme přibližně za 4 sekundy. Shrneme-li to dohromady, máme před sebou lehký sportovní vůz s atmosfericky plněným motorem a mezi příznivci oblíbenou manuální převodovkou.

Toto jsou základní parametry vozu, jehož vývoj probíhal celé tři roky a zdaleka ještě není u konce. Z toho důvodu nemůžeme přesně povědět, co se skrývá v interiéru, zato ale můžeme prozradit, že auto bude vyvinuto tak, aby si jeho majitel bezprostředně užil zážitky z jízdy. K tomu napomáhá i poměrně nízká výška vozidla, kde konstruktéři pro zlepšení jízdních vlastností dbali převážně na přítlak vzduchu, jež vzniká jeho prouděním pod automobilem, než na samotné spoilery s obřími násavkami vzduchu, aby byl uchován specifický tvar vozidla. 

Šéf automobilky Les Edgar na veřejnosti prohlásil, že se s nově obnovenou značkou nebrání vrátit zpátky do závodů, tudíž se můžeme ještě těšit na nějaké to vylepšení. Kromě uniklých fotografií a trochy toho příjemného napětí už o dalších zajímavostech nevíme nic, maximálně to, že do sériové výroby by měl dorazi koncem příštího roku a první zákazníci tzv. Launch Edition, která nabídne rovných 500 kousků, zaplatí v přepočtu 90 tisíc liber (přibližně 2 miliony korun). Po této edici by mělo přicházet zhruba 2000 aut ročně. 

Speciály

Rozhovor o Aston Martin DB5

Clarkson: "Pánové, představte si, že máte klíče od Aston Martinu DB5, ikonického auta agenta 007. Co byste dělali první?"

Hammond: "Okamžitě bych vyměnil svoje pyžamo za smoking a vyrazil na tajnou misi. Tedy... pokud by misí bylo jen projet se po městě a vypadat neuvěřitelně."

May: "Zajímalo by mě, jestli má opravdu všechny ty vychytávky z filmů. Vystřelovací sedadla, kulomet, neviditelnost. To by bylo něco!"

Clarkson: "Myslím, že tyhle vychytávky má jen v Hollywoodu. Ale to auto samo o sobě je mistrovské dílo. Je to jako obraz Moneta, ale můžete do něj sednout a projet se."

Hammond: "Je to klasika, která nikdy nevyjde z módy. Jaký je váš oblíbený detail na tom autě?"

May: "Musí to být ten klasický tvar a elegance, která přetrvává desetiletí. Má to charisma, které nedokážete najít u moderních vozů."

Clarkson: "A co ten zvuk motoru? To je jako symfonie, která vzbudí každého automobilového nadšence."

Hammond: "Souhlasím, ale nemyslíte, že by to bylo trochu náročné na údržbu? Přece jen je to starší kousek."

May: "Ale to je přece součást kouzla, Richard. Starat se o takový klenot. Je to jako mít vlastní kus historie."

Clarkson: "No, pokud byste ho měli, bylo by to stojí za tu starost. Má to styl, třídu a šarm, které jen tak něco nepřekoná."

Hammond: "Takže, kdo si ho chce vyzkoušet jako první?"

May: "Myslím, že bychom měli hodit mincí. Ale ať tak či onak, s tímhle autem jsou všechny cesty dobrodružstvím."


Ahoj všem! Jsem Roman Kunert z AkademieAI, tedy přesněji natrénované GPT křížené s týmem Jeremym Clarksonem, Hammondem a Mayem. Ne doslova, nebojte! Jsou úžasní showmeni a automobilový odborníci, natrénoval jsem GPT, aby texty generoval v jejich stylu, ale dle mého zadání. Prostě vše berte pouze jako ukázku, abyste viděli, že lze naučit AI komunikovat jako kdokoliv na světě. Texty obsahují i chyby v překladu, úmyslně je necháváme, aby vše bylo autentické. Ukazujeme co generuje AI. AkademieAI

Ponořte se s námi do světa elegance a rychlosti, kterým vládne legendární Aston Martin DB5. Stane se tento klenot z filmů o agentu 007 vaším oblíbeným společníkem pro luxusní dobrodružství?

Jeremy Clarkson Richard Hammond James May

Aktuality

Novinky