Terzo Millennio je nový elektromobil od Lamborghini
Nový supersportovní model od Lamborghini Terzo Millennio začal jako pouhá vize, která se pomalu promítá ve skutečnost. Design sice odkazuje na klasický podpis italské společnosti, uvnitř je jinak kompletně elektrický.
Že nám budoucnost nabídne více a více elektromobilů, o tom už snad ani nemůže být pochyb. Koncept nazývaný Terzo Millennio, což v překladu znamená Třetí tisíciletí, vznikl ve spolupráci s Massachusetts Institute of Technology (MIT), která odkazuje na design a technologie nové generace. O tom, jak je tento krok důležitý pro samotné bytí italské značky, je přesvědčien i generální ředitel Stefano Domenicali, jenž tento model označil za významný posun směrem kupředu k supersportům budoucnosti.
Celý mononok budou tvořit uhlíková vlákna a v rámci velké vize bude vůz natolik chytrý, aby byl schopný detekovat sebemenší závadu a později se i tak sám opravit. Prakticky vzato je tento cíl pro nás tak nereálný, že předváděný koncept by se neměl v plné kráse na silnicích prohánět dříve než v roce 2040. Přesto už dnes jsou s ním spojena velká očekávání. Jedním takovým se dá nazvat vývoj systémů pro ukládání energie, na čež se kupříkladu právě zaměřuje americká MIT.
Zdrojem elektrické energie už nebudou klasické baterie, ale tzv. superkondenzátory, které jsou výkonnější a lze je nabít podstatně rychleji. S bateriemi se přeci jenom definitivně loučit nebudeme. Jediný rozdíl je v tom, že budou tak malé a nebudeme je muset implementovat k podlaze vozu, jak bývá u elektromobilů zvykem, ale rovnou do karbonové karoserie. V následující fázi se ještě bude řešit systém rychlého dobíjení či úspory energie.
Vývojový tým má před sebou z hlediska techniky bezpochyby spoustu práce, my tu však máme k dispozici alespoň koncept, který už svými křivkami vyzařuje nadčasový vzhled. Jak už to u sportovních vozů bývá zvykem, působivé jsou zejména veliké otvory pro nasávání vzduchu, oranžové lemování kol a světlomety v nepravidelném tvaru písmene Y. Za téměř neomezené možnosti optimalizace vzhledu vděčíme hlavně absenci velkého motoru, což dává designérům prakticky volné růce a je tedy možné, že se nějaké drobné změny ještě dočkáme.
Ačkoliv se bude jednat o velice rychlý vůz, o jeho technických parametrech prozatím nic nevíme. Co však týče pohonu, o ten se nám postarají čtyři elektromotry, kde každý z nich je integrován přímo v kole. Tato výhoda se projeví zvláště při akceleraci vozu nebo při projíždění zatáčkou, jelikož každé kolo bude dostávat přesně tolik výkonu, kolik bude v daný moment potřebovat.