Shell a Airflow Truck Company nám odhalují nový koncept tahače
Necháme-li se pro jednou uchvátit něčím jiným, než jsou prosté automobily, pak nás už jen na pohled zaujme toto osmnáctikolové monstrum, jenž přišlo na svět s jasnou vizí. Stát se rekordmanem pro co nejnižší spotřebu paliva. Ve svém repertoáru nám toho nabízí ovšem mnohem více.
Podíváme-li se na svět motorů trochu z toho jiného úhlu pohledu, kromě rychlosti, na níž se poslední dobou soustředíme, se veškeré velké společnosti snaží zaměřovat i na další věci. V případě sloučení dvou firem, jež vám z názvu asi nemusíme prozrazovat (Shell a Airflow Truck Company) došlo ke vzájemné spolupráci, jejímž cílem bylo přijít s konceptem, který bude soběstačný, elegantní, nadčasový a především úsporný.
Když se dalo několik hlav dohromady, přišel individuální plán, v jehož výsledku se nám představilo něco, co zdánlivě připomíná hvězdnou loď na kolečkách. Nákladní vůz, který byl pojmenován Shell Airflow Starship, je výrazně aerodynamický, je vyroben ze speciální karoserie (z uhlíkových vláken), s níž se setkáváme hlavně u amerických trucků, a velice klade důraz na úspory a ekologii. Samotné společnosti ani nevyloučili, že to může být jeden ze způsobů přepravy v budoucnosti.
A teď tedy, co tu tedy máme, abychom potvrdili naše tvrzení. Začneme například aktivní maskou chladiče, která se otevírá nebo zavírá v závislosti na tom, jak moc motor tahače potřebuje chladit. Pokud jsou podmínky přijatelné a vše jde, jak má, maska se zavře, čímž se sníří aerodynamický odpor. Tento efekt pokračuje i přes návěs, na němž jsou namontovány výklopné panely, jimiž docílíme podobného účinku.
Přesuneme-li se na střechu náklaďáku, najdeme tu celou řadu solárních panelů (o výkonu 5000 W). Ty nám jako všude jinde slouží k doplnění zásob elektřinou poháněných zařízení, a to nejen v momentech, kdy neběží spalovací motor. Elektrická energie může být ukládána také do akumulátorů, jejichž služeb můžeme využít později. Tu lze použít třeba při jízdě do kopce nebo při akceleraci, rozhodně s ní díky svému nízkému výkonu nelze pohánět celý truck samostatně.
A jak už jsme napověděli, srdce našeho velkého stvoření nemůže tvořit nic jiného nežli přeplňovaný vznětový šestiválec Cummins X15 s výkonem 400 koní a 2500 Nm točivého momentu. Veškerou hnací sílu převádíme na silnici skrze osmnáctistupňovou automatickou převodovku Eaton, která nám pohání kola jedné ze zadních náprav. Tou druhou nás v případě potřeby podpoří právě onen zmíněný elektromotor.
Rádi bychom vám představili i interiér a řekli vám, že je stejně úchvatný, jako je celý truck navenek, nicméně dovnitř nás zatím nikdo nepozval, a proto bude moudřejší, pokud si na nějaké bližší informace ohledně techniky počkáme. Víme jen, že řidič zde bude mít všechny potřebné věci na dlouhou cestu a bude mu umožněno maximální pohodlí. Celková hmotnost tahače se odhaduje na 36 tun. Zatím ovšem zůstáváme jen u konceptu, který bude předmětem ještě několika testů.