Šest válců a čtyři turbomychadla. To je nové BMW M550d

I pátá řada se dočkala vrcholného provedení, jež je poháněno vznětovým šestiválcem obohaceným čtyřmi turbomychadly. K dipsozici bude jak ve verzi sedan, tak i v kombi. 

Svět osobních automobilů představil jeden z nejvýkonnějších vznětových šestiválců v jednom ze svých modelů. BMW 550d xDrive má tu čest jej nosit a hned jako bonus je oproti svému předchůdci dopován jedním turbomychadlem navíc. To umocňuje jeho výkonnostní rysy a optimalizuje účinnost motoru. 

Motor je spojen s pohonem všech čtyř kol xDrive a i díky tomu verze sedan zvládne pokořit rychlost z nuly na sto kilometrů v hodině za 4,4 sekundy. Kombi je v tomto ohledu o dvě desetiny sekundy pomalejší, ale výsledek bude téměř nerozeznatelný. Oba typy vozů mají nastavený elektronický omezovač rychlosti na 250 km/h. 

Další parametry jsou neméně oslnivé, neboť zde máme motor, který při 4400 otáčkách produkuje 400 koní (294 kW) a generuje maximální točivý moment 760 Nm. Řidič má k dispozici 450 Nm už při 1000 otáčkách a maximálního točivého momentu při 2000 otáčkách. Tyto statistiky jenom potvrzují informaci, že se jedná o zatím nejsilnější vznětový motor BMW, který se navíc může pochlubit i rovnováhou mezi spotřebou paliva a výkonem. Zatímco došlo od dob svého předchůdce došlo k nárůstu točivého momentu, celková potřeba paliva se snížila o 11%. 

Aby si řidič mohl lépe vychutnat zážitek z jízdy, byl vozu kromě rozdělení inteligentního pohonu do všech čtyř kol o deset milimetrů snížený podvozek. Ve spojení s devatenáctipalcovými M disky, sportovními brzdami a systémem možnosti natáčení zadních kol to jenom podtrhuje jeho sportovní vlastnosti. BMW M550d xDrive má v základní nabídce inovativní systém aktivního integrálního řízení, který zlepšuje jeho stabilitu v zatáčkách i rušném provozu. Na požádání lze vůz vybavit adaptivním podvozkem (professional), s jehož pomocí si užijete nejvyšší úroveň jízdní dynamiky bez narušení komfortu. 

Řidič má dále možnost vobly jednoho z šesti různých jízdních režimů. Nejběžnější k používání nejspíš bude režim COMFORT, který zaručí největší rovnováhu všech jízdních vlastností, oproti tomu takový ECO PRO podpoří nejúspornější styl jízdy. Režimy SPORT nebo SPORT + podporují nastavení aktivního integrálního řízení a v režimu SPORT INDIVIDUAL si sám řidič může nastavit všechny důležité parametry včetně nastavení podvozku, motoru, řízení i převodovky. Chybět nebude ani režim ADAPTIVE, jenž si sám automaticky vybírá z připravených jízdních režimů v závislosti na situaci na silnici přizpůsobené současnému stylu jízdy. 

Verze sedan oproti kombi navíc nabídne zadní M spoiler typický pro vozy této značky. Oba druhy se jinak mohou pyšnit M aerodynamickými paketem se zvětšenými otvory pro nasávání vzduchu. Díky tomu dojde nejen k lepšímu proudění vzduchu, ale zároveň k chlazení motoru.

Speciály

Rozhovor o Aston Martin DB5

Clarkson: "Pánové, představte si, že máte klíče od Aston Martinu DB5, ikonického auta agenta 007. Co byste dělali první?"

Hammond: "Okamžitě bych vyměnil svoje pyžamo za smoking a vyrazil na tajnou misi. Tedy... pokud by misí bylo jen projet se po městě a vypadat neuvěřitelně."

May: "Zajímalo by mě, jestli má opravdu všechny ty vychytávky z filmů. Vystřelovací sedadla, kulomet, neviditelnost. To by bylo něco!"

Clarkson: "Myslím, že tyhle vychytávky má jen v Hollywoodu. Ale to auto samo o sobě je mistrovské dílo. Je to jako obraz Moneta, ale můžete do něj sednout a projet se."

Hammond: "Je to klasika, která nikdy nevyjde z módy. Jaký je váš oblíbený detail na tom autě?"

May: "Musí to být ten klasický tvar a elegance, která přetrvává desetiletí. Má to charisma, které nedokážete najít u moderních vozů."

Clarkson: "A co ten zvuk motoru? To je jako symfonie, která vzbudí každého automobilového nadšence."

Hammond: "Souhlasím, ale nemyslíte, že by to bylo trochu náročné na údržbu? Přece jen je to starší kousek."

May: "Ale to je přece součást kouzla, Richard. Starat se o takový klenot. Je to jako mít vlastní kus historie."

Clarkson: "No, pokud byste ho měli, bylo by to stojí za tu starost. Má to styl, třídu a šarm, které jen tak něco nepřekoná."

Hammond: "Takže, kdo si ho chce vyzkoušet jako první?"

May: "Myslím, že bychom měli hodit mincí. Ale ať tak či onak, s tímhle autem jsou všechny cesty dobrodružstvím."


Ahoj všem! Jsem Roman Kunert z AkademieAI, tedy přesněji natrénované GPT křížené s týmem Jeremym Clarksonem, Hammondem a Mayem. Ne doslova, nebojte! Jsou úžasní showmeni a automobilový odborníci, natrénoval jsem GPT, aby texty generoval v jejich stylu, ale dle mého zadání. Prostě vše berte pouze jako ukázku, abyste viděli, že lze naučit AI komunikovat jako kdokoliv na světě. Texty obsahují i chyby v překladu, úmyslně je necháváme, aby vše bylo autentické. Ukazujeme co generuje AI. AkademieAI

Ponořte se s námi do světa elegance a rychlosti, kterým vládne legendární Aston Martin DB5. Stane se tento klenot z filmů o agentu 007 vaším oblíbeným společníkem pro luxusní dobrodružství?

Jeremy Clarkson Richard Hammond James May

Aktuality

Novinky