Porsche Mission E Cross Turismo představuje budoucnost elektromobilů
Porsche představilo další vizi plně elektronického vozu, který se díky svým pokročilým technologiím stane zářivou budoucností německé značky. Mission E Cross Turismo byl jednou z hvězd 88. ročníku ženevského autosalonu, odkud by měl pomalu zamířit do sériové výroby.
Svět takový, jaký ho známe, se pomalu mění. Experti slibují, že do deseti let se budou lidé už pomalu více jak z padesáti procent vozit v elektromobilech, a proto všem známým automobilkám nezbývá nic jiného, než přestat otálet a přispět taky nějakým tím kouskem do sbírky. Svůj čestný přírůstek do již tak bohaté rodiny přidala i německá značka se sídlem v Stuttgartu, která plánuje převést pouhá slova ve skutečnost. Technologie, jakými její nový model disponuje, by mohly znamenat značný posun ve světě elektromotorů.
Posvítíme-li si na koncept elektrického kombi Mission E Cross Turismo, máme před sebou vůz s elektrickou soustavou o napětí 800 V a pohonem všech čtyř kol. Porsche uvádí, že jejich nový model zvládne na jedno dobití dojet bezmála 500 kilometrů a přitom samotné nabití lithium-iontové baterie nezabere déle než 15 minut. Bližší informace také hovoří o tom, že podobně jako starší provedení Mission E se dočkáme i sériového provedení, které se plánuje na konec, resp. začátek nového roku.
Zamíříme-li do útrob vozu, o pohon se nám zde starají dva elektromotory (každý elektromotor pohání jednu nápravu), jež produkují maximální výkon 440 kW (600 koní). Auto se poveze na 20palcových kolech (275/40 R20), na nichž zvládne akcelerovat z klidu na sto za 3,5 sekundy, z nuly na dvě stě pak za 12 sekund. Nejvyšší rychlost je prozatím elektronicky omezena na 250 km/h.
Automobilka nadále pro svůj koncep, jenž můžeme vidět na přiložených obrázcích a již sám je plnohodnotný běžné silniční jízdy, slibuje propojení nadstandardních sportovních vlastností s příjemným každodenním použitím. Nemusíme se bát ani omezení výkonu, jako tomu je u ostatních elektromobilů, jejichž problém spočívá v tom, že se pohonný systém přehřeje a následně dojde ke snížení výkonu. U Porsche by se nic takového stávat nemělo. Na své si tedy přijdou i náročnější zákazníci, kteří by vůz chtěli používat za více účely.
Zajímavé jsou již jednou uvedené přísliby ohledně nabití vozidla. Jelikož je toto čtyřmístné auto typu crossover dlouhé 4,95 metrů, široké 1,99 m a vysoké 1,42 m, za pouhé čtyři minuty se baterie dobije na dalších sto kilometrů jízdy.
V interiéru se setkáme se systémem pokročilého ovládání, na jehož přesný popis si ještě nějaký ten čas počkáme. Dále jsou tu služby konektivity, celá řada displejů, různé zábavní prvky a další pokročilé technologie. Jedna takovou představuje kamera umístěná na ve zpětném zrcátku, jež sleduje oči řidiče, čímž vyhodnocuje, na jakou obrazovku se daná osoba právě dívá a podle toho zvětší nebo zmenší prohlížené údaje.