Opel Grandland X zhmotňuje dobrodružného ducha a svobodu. K dostání je už i v Česku

Německá automobilka, jejíž hlavní sídlo se nachází v Rüsselsheimu, má za sebou opravdu bohatý rok. Po velmi očekáváném Opelu Insignia se představil i Crossland X a nyní se do sbírky přidal zbrusu nový Opel Granlad X, jenž bude dostupný také na území České republiky.  

S vozem jsme se poprvé mohli setkat již letos na podzim, když byl představen na frankfurtském autosalonu. V té době jsme před sebou měli velice působivý model, který si s sebou nesl veliká očekávání, jelikož sdílel veškerou techniku s Peugeotem 3008 (ten byl mimo jiné zvolen evropským autem roku 2017), nyní se ale konečně můžeme podívat na všechno, co s sebou přináší. 

Opel měl pro svůj model pro začátek připraven dvě nabídky motorizací. Zákazník si tedy sám mohl vybrat, jestli dá přednost přeplňovanému zážehovému tříválci, nebo vznětovému čtyřválci. U prvně jmenovaného bychom se mohli těšit na výkon 96 kW/130 koní a 230 Nm maximálního točivého momentu (dostupný již při 1750 otáčkách). U druhého pro změnu na 88 kW/120 koní a 300 Nm točivého momentu (taktéž dostupný od 1750 otáček). Obě tyto verze nadále úzce spolupracují s šestistupňovou manuální převodovkou, kterou lze nahradit šestistupňovým automatem, takže si vesměs každý přijde na své.

Testovací jízda doopravdy ukázala na podobné vlastnosti jako u Peugeotu, o čemž svědčí především tichý chod motoru, skvělé aerodynamické vlastnosti a naprostý komfort, který řidiče upoutá do pohodlného sedadla za jakýchkoliv jízdních situací. To vše  je doprovázeno opravdu nízkou hmotností 1350 kg, což na současné poměry vozu tohoto typu není vůbec mnoho. 

Jelikož se blíží konec roku, německá automobilka se rozhodla nabídku motorizací dodatečně rozšířit ještě o jednu, tentokrát však o nový turbodiesel o objemu 2,0 l. Jedná se prozatím o nejsilnější dostupnou verzi, která nám při 3750 otáčkách za minutu dává výkon 130 kW/177 koní a 400 Nm točivého momentu (dostupný už při 2000 otáčkách. Ke klasickému pohonu všech čtyř kol je pak přidána osmistupňová automatická převodovka. Díky těmto parametrům SUV zrychlí z nuly na sto za 9,1 sekundy a maximální rychlost nám vyvrcholí při 214 km/h. 

Aby toho nebylo málo, vozy Granland X jsou nyní doprovázeny tím nejvyšším stupňem vybavení „Ultimate“, což zahrnuje podporu těch nejnovějších asistenčních i bezpečnostních systému, moderní prvky interiérových doplňků a vynikající konektivitu. V této verzi auto stojí na 19palcových kolách z lehké slitiny, je obohaceno ergonomickými předními sedadly s koženým potahem, přední i zadní sedadla jsou nadále i navíc vyhřívaná a oproti Peugeotu 3008 tu navíc najdeme například system OnStar (osobní asistent 24/7). 

Grandland X vám zaručí optimální trakci, za niž vděčíme elektronického systému IntelliGrip. Řidič má na výběr jeden z pěti dostupných jízdních režimů, které jsou navíc doplněny 8palcovým dotykovým displejem, na němž si navolíme další potřebné funkce. Design interiéru jinak zůstává věrný klasice Opelu a zavazadlový prostor sám o sobě pojme až 514 litrů, po sklopení zadní lavice se tento prostor zvýší až na 1652 litrů. 

Speciály

Rozhovor o Aston Martin DB5

Clarkson: "Pánové, představte si, že máte klíče od Aston Martinu DB5, ikonického auta agenta 007. Co byste dělali první?"

Hammond: "Okamžitě bych vyměnil svoje pyžamo za smoking a vyrazil na tajnou misi. Tedy... pokud by misí bylo jen projet se po městě a vypadat neuvěřitelně."

May: "Zajímalo by mě, jestli má opravdu všechny ty vychytávky z filmů. Vystřelovací sedadla, kulomet, neviditelnost. To by bylo něco!"

Clarkson: "Myslím, že tyhle vychytávky má jen v Hollywoodu. Ale to auto samo o sobě je mistrovské dílo. Je to jako obraz Moneta, ale můžete do něj sednout a projet se."

Hammond: "Je to klasika, která nikdy nevyjde z módy. Jaký je váš oblíbený detail na tom autě?"

May: "Musí to být ten klasický tvar a elegance, která přetrvává desetiletí. Má to charisma, které nedokážete najít u moderních vozů."

Clarkson: "A co ten zvuk motoru? To je jako symfonie, která vzbudí každého automobilového nadšence."

Hammond: "Souhlasím, ale nemyslíte, že by to bylo trochu náročné na údržbu? Přece jen je to starší kousek."

May: "Ale to je přece součást kouzla, Richard. Starat se o takový klenot. Je to jako mít vlastní kus historie."

Clarkson: "No, pokud byste ho měli, bylo by to stojí za tu starost. Má to styl, třídu a šarm, které jen tak něco nepřekoná."

Hammond: "Takže, kdo si ho chce vyzkoušet jako první?"

May: "Myslím, že bychom měli hodit mincí. Ale ať tak či onak, s tímhle autem jsou všechny cesty dobrodružstvím."


Ahoj všem! Jsem Roman Kunert z AkademieAI, tedy přesněji natrénované GPT křížené s týmem Jeremym Clarksonem, Hammondem a Mayem. Ne doslova, nebojte! Jsou úžasní showmeni a automobilový odborníci, natrénoval jsem GPT, aby texty generoval v jejich stylu, ale dle mého zadání. Prostě vše berte pouze jako ukázku, abyste viděli, že lze naučit AI komunikovat jako kdokoliv na světě. Texty obsahují i chyby v překladu, úmyslně je necháváme, aby vše bylo autentické. Ukazujeme co generuje AI. AkademieAI

Ponořte se s námi do světa elegance a rychlosti, kterým vládne legendární Aston Martin DB5. Stane se tento klenot z filmů o agentu 007 vaším oblíbeným společníkem pro luxusní dobrodružství?

Jeremy Clarkson Richard Hammond James May

Aktuality

Novinky