Ford Edge se dočkal omlazení, v Evropě ho ale neuvidíme
Ford Edge známe i z českého trhu, ovšem pro Detroitský autosalon přichází s novou verzí, jež dostala příponu ST. Vrcholné provedení se představí s benzinovým šestiválcem o výkonu 340 koní.
Ford Edge ST je určen prozatím jenom severoamerickým zákazníkům, kterým nabízí to nejlepší, co sportovně užitkový vůz může nabídnout. Kromě omlazení v podobě moderního designu, jimž vévodí současné designové styly, se vyznačuje také lepšími jízdními vlastnostmi či pokročilými asistenčními systémy. Zajímavostí je, že se jedná vůbec o první SUV zrozené pod společností Ford Performance.
Jak už jsme napověděli, pod kapotou se nachází nejvýkonnější vidlicový šestiválec EcoBoost o objemu 2,7 litru o výkonu 250 kW (340 koní) a 515 Nm maximálního točivého momentu. Nová osmistupňová samočinná převodovka bude pak pohánět všechna čtyři kola najednou, což je jediná varianta pohonu pro tento model.
Další parametry, jako je max. rychlost vozidla či jeho zrychlení, nám prozatím zveřejněny nebyly, avšak tento odhad si můžeme alespoň trochu přiblíž. Na základě údajů a techniky, jakou disponuje konkurenční BMW X3 M40i (zážehový šestiválec o výkonu 265 kW), můžeme říct, že maximální rychlost nám vyvrcholí kolem 220--250 km/h, zatímco zrychlení z klidu na sto bude možné přibližně za 5-6 sekund.
Oproti běžnému modelu jsme se dočkali změn, které nejdou přímo ruku v ruce se současnými americkými tradicemi. Jednou takovou bylo vynechání celoročních plnoprofilových pneumatik, jež nahradily více sportovní, a druhou byla úprava podvozku. Na první pohled působí auto dynamičtěji, sportovněji a také moderně. Lehce ostřejší křivky doplňuje výrazný zadní difuzor, 21palcová litá kola, nepřehlédnutelná maska chladiče a také přední nárazník.
Specifickou vlastností, díky níž si novinku ST nespleteme s klasickým modelem Edge, je jeho nezaměnitelný zvuk, který doprovází rovnou dvě zdvojené koncovky výfuku. Další vymoženosti nás čekají ale už uvnitř. Podle prohlášení tiskového mluvčího americké společnosti tu najdeme mnoho komfortních prvků, jež budou obohaceny o moderní asistenční a bezpečnostní systémy. Jedním takovým je asistent vyhýbacího manévru, druhým je adaptivní tempomat a třetí je funkce adaptivního vedení auta v jednom jízdním pruhu. Zvláštní obdiv patří audiosoustavě Harman, která je navržena přesně pro nejnovější modely automobilů a právě zde ji bude doprovázet ještě 12 podpůrných reproduktorů.
Zdali se Ford Edge ST jednou podívá do Evropy, na to si musíme počkat. Není vyloučeno, že si to automobilka rozmyslí a modelovou výrobu zahájí i zde. Pokud se tak ovšem stane, nebude to dřív než na přelomu příštího roku, a to je poměrně dost času, aby nám i ostatní společnosti představily své nejnovější kousky.