Evora GT430 je nejvýkonnější silniční Lotus v historii

Bristký výrobce sportovních vozů jde dál tak trochu proti proudu, když neustále vyhledává, čím by své výrobky mohl zdokonalit. Zaměřil se právě na hmotnost, která je model od modelu stále lehčí a přitom stále výkonnější. Evora GT430 je nejnovějším a nejsilnějším Lotusem homologovaným pro silniční provoz. 

Vrátíme-li se k samotným počátkům vůbec první verze britského kupé, psal se ještě rok 2009, kdy jej poháněl pouze atmosférický 3,5litrový šestiválec, který se až v roce 2015 dočkal svého faceliftu a taktéž navýšení výkonu z 350 na 400 koní. Od té doby automobilka pochopila, v čem je pravá síla jejich vozů a začínala s několika vylepšeními. Zálibu našla zejména ve snižování hmotnosti a posléze jsme si mohli povšimnout i lehkých úprav tvaru karoserie, jež je oproti předchozím verzím zase o něco ostřejší. Finální a prozatím nejsilnější podobu tohoto evolučního vývoje představuje GT430.

O pohon se i nadále stará 3,5litrový šestiválec, který je v současné době navíc vybaven kompresorem, jenž se používá k přeplňování motoru. Ve srovnání s nejrychlejší verzí Evora Sport 410 je GT430 o 26 kilogramů lehčí, na čemž mají podíl jak odlehčené pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 umožňující zvýšenou jízdní stabilitu na suchém povrchu, tak i nový výfukový systém z titanu, lehčí vybavení v interiéru nebo karbonové panely karoserie. Celková hmotnost tedy činí krásných 1258 kilogramů. 

Vzhledem k výše zmíněným faktům nová Evora zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 3,7 sekundy a pod osm sekund se dostane i na hranici 160 km/h. Nejvyšší rychlost se nám ustálí na 305 km/h. Tyto rychlostní parametry na vozovku převedeme pomocí šestistupňové manuální převodovky, která je u tohoto modelu jedinou možnou volbou. Přeplňovaná jednotka je naladěna na výkon 321 kW (436 koní) a 440 Nm točivého momentu.

Lotus se stačil pochlubit řadou aerodynamických prvků, jež zajistí přítlak až 250 kg. Nejviditelnější je obrovské zadní křídlo, které bylo v porovnání s předchozí verzi ještě o něco sníženo. Lotus přitom své auto obohatil jak o karbonové nárazníky či čelní splitter, tak o podvozek využívající stavitelné tlumiče Öhlins TTX. 

V interiéru se setkáme s další sadou karbonových prvků, ale také s alcantarou. Tu lze vidět na volantu, dveřních výplních, palubní desce i prostoru mezi sedadly. Alcantara je mnohem lehčí než čalounění kůží, přesto by případní zájemci za menší příplatek o svůj oblíbený styl nepřišli. Příplatkové vybavení zahrnuje i další vymoženosti, jako je klimatizace, karbonové skořepiny, infotainment nebo držák nápojů. 

Základní cena vozu se ve Velké Británii odhaduje na 112 tisíc liber, což je v přepočtu kolem 3,3 milionů korun. Směrem více do středu Evropy tato cena bude ale stoupat, je tedy možné, že celková hranice překoná částků 4 milionů. Pokud byste se s Evorou chtěli blíže seznámit, budete si muset pospíšit, protože do výroby poputuje pouhých 60 kusů. 

Speciály

Rozhovor o Aston Martin DB5

Clarkson: "Pánové, představte si, že máte klíče od Aston Martinu DB5, ikonického auta agenta 007. Co byste dělali první?"

Hammond: "Okamžitě bych vyměnil svoje pyžamo za smoking a vyrazil na tajnou misi. Tedy... pokud by misí bylo jen projet se po městě a vypadat neuvěřitelně."

May: "Zajímalo by mě, jestli má opravdu všechny ty vychytávky z filmů. Vystřelovací sedadla, kulomet, neviditelnost. To by bylo něco!"

Clarkson: "Myslím, že tyhle vychytávky má jen v Hollywoodu. Ale to auto samo o sobě je mistrovské dílo. Je to jako obraz Moneta, ale můžete do něj sednout a projet se."

Hammond: "Je to klasika, která nikdy nevyjde z módy. Jaký je váš oblíbený detail na tom autě?"

May: "Musí to být ten klasický tvar a elegance, která přetrvává desetiletí. Má to charisma, které nedokážete najít u moderních vozů."

Clarkson: "A co ten zvuk motoru? To je jako symfonie, která vzbudí každého automobilového nadšence."

Hammond: "Souhlasím, ale nemyslíte, že by to bylo trochu náročné na údržbu? Přece jen je to starší kousek."

May: "Ale to je přece součást kouzla, Richard. Starat se o takový klenot. Je to jako mít vlastní kus historie."

Clarkson: "No, pokud byste ho měli, bylo by to stojí za tu starost. Má to styl, třídu a šarm, které jen tak něco nepřekoná."

Hammond: "Takže, kdo si ho chce vyzkoušet jako první?"

May: "Myslím, že bychom měli hodit mincí. Ale ať tak či onak, s tímhle autem jsou všechny cesty dobrodružstvím."


Ahoj všem! Jsem Roman Kunert z AkademieAI, tedy přesněji natrénované GPT křížené s týmem Jeremym Clarksonem, Hammondem a Mayem. Ne doslova, nebojte! Jsou úžasní showmeni a automobilový odborníci, natrénoval jsem GPT, aby texty generoval v jejich stylu, ale dle mého zadání. Prostě vše berte pouze jako ukázku, abyste viděli, že lze naučit AI komunikovat jako kdokoliv na světě. Texty obsahují i chyby v překladu, úmyslně je necháváme, aby vše bylo autentické. Ukazujeme co generuje AI. AkademieAI

Ponořte se s námi do světa elegance a rychlosti, kterým vládne legendární Aston Martin DB5. Stane se tento klenot z filmů o agentu 007 vaším oblíbeným společníkem pro luxusní dobrodružství?

Jeremy Clarkson Richard Hammond James May

Aktuality

Novinky