Nový Ford Focus Active - útulný vůz se špičkovou výbavou

Je to již dvacet let, co se světu představil první Ford Focus, a my se nyní již pomalu přehupujeme ke čtvrté generaci, která k nám přichází s rozsáhlou bezpečnostní i asistenční výbavou. Už teď je jisté, že se v Česku bude těšit veliké přízni. 

Představu vozu bychom neměli začít jinak než jeho novými délkovými parametry. Ty nám nyní říkají, že auto narostlo o 18 mm do délky (celkově 4378 mm), o 15 mm do šířky (celkově 1820 mm) a o 53 mm mezi oběma nápravami (celkem 2701 mm). Máme-li posoudit, co z toho plyne, znamená to více místa jak pro nás, tak pro celou naší rodinu, čehož si budeme moct užívat jak při běžných každodenních cestách, tak i po toulkách za přírodou. 

Výška nám sice oproti třetí generaci klesla o 15 mm, což je poměrně zanedbatelné číslo, zato nám ale technici z americké stáje umožnili užít si až o 50 mm více místa před koleny. Počítáme-li do toho i šířku v úrovni ramen, pak je to až o 60 mm více prostoru. Výška zavazadlového prostoru pro změnu vzrostla o 43 mm.

A nadšení z interiéru jen tak rychle nepomine. Jedna z neojčekávanějších novinek na letošním trhu se může pochlubit těmi nejnovějšími a nejbezpečnějšími systémy. Máme-li uvést všechny prvky, jimiž auto disponuje, byli bychom tu celý den, přesto se pokusíme zmínit alespoň to základní. 

V samotném popředí bychom neměli opomenou infotainment systém se softwarem Sync3, od něhož je možné se připojit k internetu a skrze mobilní aplikaci ovládat další užitkové funkce. Asistenční výbava je pak přirovnána k tomu, co byste našli u luxusní limuzíny. Řeč je zejména o částečné možnosti autonomní jízdy, systému sledování jízdních pruhů, adaptivním tempomatu, parkovacím asistentovi, couvací kameře, čtečce dopravních značek, automatickém zapnutí dálkových světel či jejich natáčení a dalšími vymoženostmi. S takovou výbavou byste si asi řekli, že celé auto bude schopné jezdit úplně samo, ale tak tomu zdaleka není. V mnoha případech to zvládne, ale o potěšení z jízdy ještě nepřijdete. Co se však parkování týče, to už můžete nechat na vašem drobečkovi.

Americká společnost již přizpůsobila svou nabídku motorizací novému měřícímu cyklu a emisní normě Euro 6d. Základem rozšířené nabídky je přeplňovaný tříválec 1.0 EcoBoost, u něhož se očekává, že do prodeje zamíří ve třech provedeních o maximálních výkonech 85, 100 a 125 koní. Na českém trhu se s tou nejslabší verzí asi nesetkáte, ale kdoví. 

Druhá možnost nám nabízí tříválcovou patnáctistovku EcoBoost, která bude k dispozici s výkony 150 nebo 182 koní. Standardem pro všechna benzinová provedení zůstává šestistupňová manuální převodovkou, k níž si můžete dokoupit osmistupňový automat, ačkoliv jeho zavedení pro nejsilnější verzi zatím nebylo potvrzeno. 

Zapomínat nesmíme ani na dieselové motory. Ty nesou název EcoBlue a v obou případech se bude jednat o čtyřválce o objemu 1,5 nebo 2,0 litru. Slabší varianta nabídne 95 nebo 120 koní, u dvoulitru to potom bude 150. K oběma verzím je opět možné přidat automatickou převodovku. 

Co se ceny týče, nový Focus zamíří do prodeje již toto léto a stát by měl 359 990 Kč. Do České republiky bude dovážen z Německa, a to konkrétně z města zvaného Saarlouis, kde má Ford továrnu. 

Speciály

Rozhovor o Aston Martin DB5

Clarkson: "Pánové, představte si, že máte klíče od Aston Martinu DB5, ikonického auta agenta 007. Co byste dělali první?"

Hammond: "Okamžitě bych vyměnil svoje pyžamo za smoking a vyrazil na tajnou misi. Tedy... pokud by misí bylo jen projet se po městě a vypadat neuvěřitelně."

May: "Zajímalo by mě, jestli má opravdu všechny ty vychytávky z filmů. Vystřelovací sedadla, kulomet, neviditelnost. To by bylo něco!"

Clarkson: "Myslím, že tyhle vychytávky má jen v Hollywoodu. Ale to auto samo o sobě je mistrovské dílo. Je to jako obraz Moneta, ale můžete do něj sednout a projet se."

Hammond: "Je to klasika, která nikdy nevyjde z módy. Jaký je váš oblíbený detail na tom autě?"

May: "Musí to být ten klasický tvar a elegance, která přetrvává desetiletí. Má to charisma, které nedokážete najít u moderních vozů."

Clarkson: "A co ten zvuk motoru? To je jako symfonie, která vzbudí každého automobilového nadšence."

Hammond: "Souhlasím, ale nemyslíte, že by to bylo trochu náročné na údržbu? Přece jen je to starší kousek."

May: "Ale to je přece součást kouzla, Richard. Starat se o takový klenot. Je to jako mít vlastní kus historie."

Clarkson: "No, pokud byste ho měli, bylo by to stojí za tu starost. Má to styl, třídu a šarm, které jen tak něco nepřekoná."

Hammond: "Takže, kdo si ho chce vyzkoušet jako první?"

May: "Myslím, že bychom měli hodit mincí. Ale ať tak či onak, s tímhle autem jsou všechny cesty dobrodružstvím."


Ahoj všem! Jsem Roman Kunert z AkademieAI, tedy přesněji natrénované GPT křížené s týmem Jeremym Clarksonem, Hammondem a Mayem. Ne doslova, nebojte! Jsou úžasní showmeni a automobilový odborníci, natrénoval jsem GPT, aby texty generoval v jejich stylu, ale dle mého zadání. Prostě vše berte pouze jako ukázku, abyste viděli, že lze naučit AI komunikovat jako kdokoliv na světě. Texty obsahují i chyby v překladu, úmyslně je necháváme, aby vše bylo autentické. Ukazujeme co generuje AI. AkademieAI

Ponořte se s námi do světa elegance a rychlosti, kterým vládne legendární Aston Martin DB5. Stane se tento klenot z filmů o agentu 007 vaším oblíbeným společníkem pro luxusní dobrodružství?

Jeremy Clarkson Richard Hammond James May

Aktuality

Novinky