Takhle vypadá nejluxusnější vůz světa. Je jím osmá generace Phantomu
Jen málokdo by se mohl chlubit tím, že vlastní továrnu na výrobu luxusu. Britská automobilní značka Rolls-Royce však může a své tradice se drží už více než sto let. Nyní se světu představila v podobě osmé generace Phantomu, který má kromě skvělé izolace zvuku a toho nejmodernějšího vybavení nově i možný pohon na všechna čtyři kola.
Sedět si jen tak v autě v plně klimatizované místnosti, popíjet to nejlepší šampaňské víno a u toho třeba sledovat film nebo poslouchat hlasitou hudbu, kterou máme rádi, aniž by navíc kdokoliv cokoliv slyšel. Rolls-Royce je snem mnoha lidí a o jeho kvalitách nemůže být sebemenších pochyb. Ačkoliv se vám nový Phantom na první pohled zvenčí může zdát staromódní až obyčejný, uvnitř je naprostým králem ve své oboru.
Dlouhých čtrnáct let od sebe dělí sedmou a osmou generaci Phantomu. Pokud bychom obě tyto verze měli porovnat, rozdíly jsou pouhému oku nepatrné, přesto se jim při blížším průzkumu dopátráme. Nový model je sice o 8 mm vyšší a 29 mm širší, ale zároveň o 77 mm kratší než jeho předchůdce. Pokud se budete divit, proč je i tak Phantom osmé generace o 75 kg těžší (z 2550 na 2625 kg), když i jeho karoserie je celá vyrobena z hliníku, pak vězte, že za vším stojí až 130 kilogramů zvukové izolace. Podlaha je tvořena z dvojité hliníkové přepážky a okna používají 6 mm široká dvouvrstvá skla. Když se tedy případný majitel bude chtít izolovat od okolního světa, nemusí jezdit někam daleko za město, stačí usednout za volant a vychutnat si chvilku ticha.
Když se podíváme na hnací ústrojí, v nabídce neuvidíme nic jiného než 6,75litrový dvanáctiválec, který je nově poháněn dvěma turbomychadly. Zrychlení z 0 na 100 nás při současné délce vozidla čeká za obdivuhodných 5,3 sekundy, avšak maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Točivý moment 900 Nm je dostupný již od 1700 otáček a výkon má hodnotu 571 koní (420 kW). Automobilka slibuje, že pokud se s tímto autem dostanete nad rychlost 160 km/h, budete se stále cítit v bezpečí díky novým zabezpečovacím systémům a především mnohem lepší stabilitě vozu, která je oproti předešlé verzi při jízdě ještě navíc o 10% tišší.
Podíváme-li se dovnitř, čeká na nás malý obývací pokoj na kolečkách. Vše se dá ovládat elektricky a kromě vyhřívaných sedaček či opěrek na hlavu je nově vyhřívaný i volant, strop a dveře - tedy celé auto. Mezi zadními sedadly je uschován malý chladící box na šampaňské, nechybí ani výklopní stolky nebo systém palubní zábavy. Kdo bude chtít, může se v autě i vyspat, a to díky pravému zadnímu sedadlu, jež jde naklonit do lůžkové polohy. Při spaní pak můžete sledovat křišťály osazený strop.
Mnoho dalších vymožeností si může zákazník sám nadiktovat podle toho, jak hluboko má do peněženky. Cenu britská automobilka zatím nezveřejnila a ojedinělí zájemci se ji dozví až při objednání, přesto se spekuluje o částce od 11,5 milionu korun.