Rolls-Royce Cullinan: tři tuny, které ztotožňují vrchol luxusu

Luxus, na nějž jsme dlouho čekali a jenž se kolikrát nedá pouhými slovy popsat, nám přináší slavná britská značka Rolls-Royce, která nám těsně před začátkem léta odhalila svůj opulentní model Cullinan, o němž si konečně dnes můžeme říct další podrobné informace. 

Kde jenom začít? Snad by nás mohlo zajímat, že Cullinan (též zvaný jako Star of Africa) byl největší nalezený diamant vážící 3 106,75 karátů a právě podle něho se zkušení technici rozhodli pojmenovat i svůj nový vůz. V podstatě je to SUV (i když automobilka nerada tento výraz slyší), o němž se spekulovalo již před třemi lety, avšak teprve dnes vyšel na svět v celé své kráse. Jedná se o dlouholetý vývoj soběstačného a půvabného vozu, který se nese jak na nové platformě, tak i na vlně té nejlepší technologie. 

Rolls-Royce Cullinan je po Phantonu tedy vůbec druhým vozem, jenž byl postaven na celohliníkové platformě. Na délku měří 5341 mm, na šířku 2164 mm a sahá do výšky 1835 mm. Zdali by nás zajímal rozvor mezi nápravami, technická zpráva nám uvádí číslo 3295 mm.

Půjdeme-li o něco hlouběji, dostáváme se k samotnému řídícímu ústrojí. Jeho srdce tvoří dvojitě přeplňovaný dvanáctiválec o objemu 6,75 l produkující výkon 420 kW (571 koní) při 5000 otáčkách za minutu a maximální točivý moment 850 Nm, který je nám dostupný již od 1600 otáček za minutu. Na silnici veškerou hnací sílu dostaneme skrze osmistupňový automat. Poháněna pak jsou pochopitelně všechna čtyři kola. 

Lepší a v podstatě i luxusnější jízdu zaznamenáme i díky možnosti natáčení kol zadní nápravy. Ta se nám otáčí klasicky proti směru kol té přední, čímž dochází k lepšímu průjezdu například zatáčkou, ale také třeba i k snažšímu parkování. Tato možnost by měla být omezena určitou rychlostí, ovšem její údaj nám automobilka prozatím neuvádí. 

Co se vychytávek týče, za ty bychom kromě skvělého a vkusného provedení interiéru mohli označit i zavazadlový prostor, který nám nabídne objem 560 litrů. Sklopíme-li však zadní sedadla, celá tato užitečná možnost se rozšíří na příjemných 1930 litrů. Vše se dá samozřejmě ovládat elektronicky. 

V závislosti na jízdním režimu se nadále můžeme bavit o klasickém vzduchovém odpružení, jež se přizpůsobí terénu, na němž se zrovna budeme pohybovat. Auto je tedy stavěné jak pro běžné městské účely, tak i výlety někam mimo pevné silnice. 

Z výbavy a vzhledu nemůžeme opomenout poměrně jednoduchý, avšak stále velice elegantní styl, jemuž nechybí celá řada podpůrných a bezpečnostních systémů. Poblíž řidiče pak dominuje moderní infotainment systém či možnost připojení se na internet skrze palubní Wi-Fi.

Co se ceny týče, ta se podle tradice automobilky normálně neuvádí, neboť se řídí heslem „pokud se na cenu ptáte, auto si patrně nemůžete dovolit“. Ačkoliv tuto tradici chápeme, nakoukli jsme ke kolegům do zahraničí a přepočítali jejich cenu na tu naši. Hodnota nového Cullinanu by tedy měla začínat na sedmi milionech korun, přičemž počítáme, že tato částka ještě naroste. Auto by pak mělo zamířit do výroby někdy koncem léta. 

 

Speciály

Rozhovor o Aston Martin DB5

Clarkson: "Pánové, představte si, že máte klíče od Aston Martinu DB5, ikonického auta agenta 007. Co byste dělali první?"

Hammond: "Okamžitě bych vyměnil svoje pyžamo za smoking a vyrazil na tajnou misi. Tedy... pokud by misí bylo jen projet se po městě a vypadat neuvěřitelně."

May: "Zajímalo by mě, jestli má opravdu všechny ty vychytávky z filmů. Vystřelovací sedadla, kulomet, neviditelnost. To by bylo něco!"

Clarkson: "Myslím, že tyhle vychytávky má jen v Hollywoodu. Ale to auto samo o sobě je mistrovské dílo. Je to jako obraz Moneta, ale můžete do něj sednout a projet se."

Hammond: "Je to klasika, která nikdy nevyjde z módy. Jaký je váš oblíbený detail na tom autě?"

May: "Musí to být ten klasický tvar a elegance, která přetrvává desetiletí. Má to charisma, které nedokážete najít u moderních vozů."

Clarkson: "A co ten zvuk motoru? To je jako symfonie, která vzbudí každého automobilového nadšence."

Hammond: "Souhlasím, ale nemyslíte, že by to bylo trochu náročné na údržbu? Přece jen je to starší kousek."

May: "Ale to je přece součást kouzla, Richard. Starat se o takový klenot. Je to jako mít vlastní kus historie."

Clarkson: "No, pokud byste ho měli, bylo by to stojí za tu starost. Má to styl, třídu a šarm, které jen tak něco nepřekoná."

Hammond: "Takže, kdo si ho chce vyzkoušet jako první?"

May: "Myslím, že bychom měli hodit mincí. Ale ať tak či onak, s tímhle autem jsou všechny cesty dobrodružstvím."


Ahoj všem! Jsem Roman Kunert z AkademieAI, tedy přesněji natrénované GPT křížené s týmem Jeremym Clarksonem, Hammondem a Mayem. Ne doslova, nebojte! Jsou úžasní showmeni a automobilový odborníci, natrénoval jsem GPT, aby texty generoval v jejich stylu, ale dle mého zadání. Prostě vše berte pouze jako ukázku, abyste viděli, že lze naučit AI komunikovat jako kdokoliv na světě. Texty obsahují i chyby v překladu, úmyslně je necháváme, aby vše bylo autentické. Ukazujeme co generuje AI. AkademieAI

Ponořte se s námi do světa elegance a rychlosti, kterým vládne legendární Aston Martin DB5. Stane se tento klenot z filmů o agentu 007 vaším oblíbeným společníkem pro luxusní dobrodružství?

Jeremy Clarkson Richard Hammond James May

Aktuality

Novinky