Renault oživil značku Alpine. Má motor 1.8 Turbo a 252 koní
Pohon na zadní nápravu, ideální rozložení hmotnosti, výkon 252 koní a přeplňovaný motor. Renault dává vzpomenout na legendární sportovní kupé značky Alpine z počátků sedmdesátých let. Retro vůz s moderní technikou bude k vidění i v Česku.
O tom, že se sliby mají plnit, ví francouzská automobilka své a my jsme se konečně dočkali, když Renault po dlouhých letech příprav a plánů představuje sportovní model Alpine A110, který se chystá do sériové výroby. Komu bude nový model připomínat ten, jenž se po silnicích proháněl před desítkami let, nebude daleko od pravdy. Co se však schováva uvnitř, nemá se starou technikou nic společného.
Pro ty z vás, co se v historii aut tak moc neorientují, Alpine byla rovněž francouzská automobilka, která úzce spolupracovala právě s Renaultem a tím byla také roku 1973 odkoupena. Než se tak stalo, Alpine stihla pod svým jménem vydat původní model A110 (vyráběn v letech 1966 až 1972), co nejenže vypadal dobře, ale také se těšil veliké oblibě, neboť na svých počátcích válcoval všechny konkurenty v rally. Jak tomu bývá zvykem, nakonec nic netrvá věčně a v roce 1995 Renault utnul výrobu tohoto vozu, avšak s příslibem, že jednou kdysi slavnou značku obnoví. Od té doby jsme se střetli s několika pokusy, byly k vidění i koncepty (například v roce 2010 Renault DeZir nebo o dva roky později Renault Alpine A110-50), avšak k ničemu velkému se neschylovalo. Tedy až do teď.
Nový model A110 byl oficiálně představen na autosalonu v Ženevě, odkud jsme se dozvěděli i podrobné informace o vozidle. Hlavním mottem celého plánu byla lehkost, což je znát především při pohotovostní hmotnosti, která bez příslušenství činí 1080 kilogramů. Za vším stojí hliníková platforma, nízké těžiště, kompaktní rozměry a ideální rozložení hmotnosti (44% vepředu, 56% vzadu). Palivová nádrž se nachází za přední nápravou a motor naopak před zadní, díky čemuž může řidič dokonale splynout s vozem. Aby byl poměr hmotnosti k výkonu ještě lépe doplněn, byl model vybaven přeplňovanou osmnáctistovku z dílen aliance Renault-Nissa.
Zaměříme-li se na základní parametry, motor dosahuje maximálního výkonu 252 koní (185 kW) a maximálního točivého momentu 320Nm. Sedmistupňová dvouspojková převodovka Getrag spolupracuje výhradně se zadní nápravou, avšak během zpřevodování byla speciálně nastavena tak, aby byl zajištěn optimální výkon za všech okolností. Díky tomu A110 zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 250 km/h.
Vzhled, tvar i rozměry v sobě nesou neodmyslitelné prvky původního vozu A110 Berlinette. Tím jsou především čtyři přední LED světla nově propůjčující moderní vzhled a lehké prolisy v bocích. Jak tomu bývá u sportovních typů, uvnitř nás čeká plochá podlaha a moderní prvky téměř všechny vyrobené speciálně a jenom pro tento vůz. Za zmínku stojí skořepinové sedačky o nízké hmostnosti (13,1 kg), Focal Audio systém, dostatek prostoru pro řidiče všech typů postav (auto je dělané pro každodenní použití) a tlačítka pro změny rychlostních režimů (Normal, Sport a Track). Další vymoženosti budou automobilkou odhaleny, ovšem počítá se nejprve s plánem premiérové edice, v níž se ještě v interiéru objeví doplňky z matného karbonu, sportovní brzdový systém anebo hliníkové pedály.
První kousky sice už směrovaly do výroby, ovšem Česká republika si zatím musí počkat, jelikož nespadá do první vlny prodeje. Kdo by přeci jenom měl zájem, musí se vydat více na západ, kde prodej začíná. Cena se Francii pohybuje okolo 58.500 €, což je v přepočtu zhruba 1,6 milionu korun.