Přemýšlíte nad garáží? Toto jsou její výhody

Koroze brzdových destiček, zašedlé blinkry nebo snížená životnost části podvozku. Špatné parkování má na stav automobilů nepopiratelný vliv. Vzhledem k tomu, že i auta aktivních řidičů značnou část týdne tráví zaparkovaná, není důležité jen kde, ale také jak parkují.

Po prvním roce provozu klesá hodnota některých automobilů až o třetinu původní ceny. Podle údajů společnosti Cebia, která se analýzou trhu ojetých vozidel zabývá, rozhoduje například značka vozu nebo účel používání.

V neposlední řadě samozřejmě záleží na stavu vozidla, jak se k němu předchozí majitelé chovali a zda bylo garážované. „Negarážované vozy většinou na první pohled prozradí vybledlý autolak bez původního lesku. Mohou se objevit i poškození posypovými solemi či vyšisování od UV záření. To se projevuje také na světlech. Zašlost předních světlometů způsobuje právě působení UV záření na plast, kterým bylo z technologických důvodů – pro snížení hmotnosti či kvůli požadavkům na design – nahrazeno dříve běžné sklo,“ vysvětluje Technical Support Team Leader ARVAL CZ Vojtěch Vacátko.

Přímé slunce škodí plastům

Zatímco barva laku a světlometů je spíše kosmetická záležitost, vliv venkovního prostředí se často podepisuje rovněž na technickém stavu vozidla. „Největším problémem bývá rychlejší koroze. Ta se často projeví například na odkrytých brzdových kotoučích kol, což může být nebezpečné. Proto právě kotouče patří k často vyměňovaným komponentům před prodejem starších, venku stojících automobilů,“ popisuje Vacátko.

Venkovními podmínkami často trpí i další kovové, gumové či pryžové prvky v podvozku automobilu, jako jsou silentbloky podvozku z tvrdé gumy. Jejich výměna bývá pracná, někdy se musí nastavovat geometrie a nezřídkakdy nejdou měnit samostatně, ale pouze s celým kompletním dílem (například s rameny přední nápravy).

Pozor na přetopení

Před sluncem a kyselými dešti může částečně ochránit i autoplachta nebo jednoduché zastřešení. Garáž má ale kromě ochrany proti zlodějům a vandalům tu výhodu, že uvnitř dokáže vytvořit vlastní mikroklima. Samozřejmě není garáž jako garáž. Ta ideální by měla být se stabilní nízkou vlhkostí a dobře větraná. „V chladnějších měsících je proudění vzduchu důležité kvůli vyrovnávání teplot, rosení a následnému vlhnutí skel a interiéru. V teplejším počasí zase mohou trpět gumové a pryžové části,“ vysvětluje Vacátko. Napomoci mohou mimo jiné pootevřená okénka, což se ale mimo zabezpečenou garáž rozhodně nedoporučuje.

Do garáže z myčky

Samozřejmě ani garáž není zárukou, že auto zůstane po dlouhá léta ve stejném stavu, v jakém sjelo z výrobní linky. Pokud vůz zůstává dlouhou dobu stát nevyužitý, je dobré před odstavením navštívit myčku. Vhodné je i dostatečné vysušení a vosk. „Pokud například sváteční řidič vyjede jednou za pár měsíců a auto parkuje mokré a znečištěné, a navíc i ve špatně větrané garáži, vytváří mu tak pod nánosem nečistot a soli ideální podmínky pro tvorbu koroze,“ upozorňuje Vacátko.

 

Čtěte více

Moderní pick-upy skvěle poslouží i při jízdě v náročnějších terénech. Která novinka ohromí vás?

Moderní pick-upy skvěle poslouží i při jízdě v náročnějších terénech. Která novinka ohromí vás?

Platforma pro sdílení aut HoppyGo má v nabídce kromě konvenčních moderních vozů, supersportů, elektromobilů a mnoha dalších také americké pick-upy v čele s modely Ford F150, RAM 2500 Power Wagon ...

Škoda Octavia nabývá na kráse, doporučení pro městské ježdění najdete téměř u každého experta

Škoda Octavia nabývá na kráse, doporučení pro městské ježdění najdete téměř u každého experta

Unikátní průzkum prováděný sítí nezávislých autoservisů ProfiAuto pokračoval i kategorií automobilů, které lze pořídit za cenu mezi stem a dvěma sty tisíci korunami.

Elektromobily Tesla jsou stále populárnější, nyní je můžete mít i se slevou

Elektromobily Tesla jsou stále populárnější, nyní je můžete mít i se slevou

Česká platforma pro sdílení aut HoppyGo má v nabídce celkem 18 elektrifikovaných vozů, včetně 14 modelů s čistě elektrickým pohonem. Kromě ostatních značek sdílí majitelé kompletní produktovou ...

Vycestujte na dovolenou v kabrioletu! Jak na to radí HoppyGo

Vycestujte na dovolenou v kabrioletu! Jak na to radí HoppyGo

Platforma pro sdílení aut HoppyGo nabízí přes 1 800 vozů, a kromě obytných karavanů, sportovních kupé a dalších speciálů také více než 30 kabrioletů. K dispozici jsou i modely jako Ford Mustang, ...

Dovolená na čtyřech kolech? Český carsharing zařadil do nabídky dodávku s kempingovou vestavbou

Dovolená na čtyřech kolech? Český carsharing zařadil do nabídky  dodávku s kempingovou vestavbou

V nabídce P2P carsharingu HoppyGo nově přibyla možnost vycestovat na neobyčejnou letní dovolenou s vozem Volkswagen Transporter, který nabízí variabilní kempingovou vestavbu VISU. Pro uživatele ...

Speciály

Rozhovor o Aston Martin DB5

Clarkson: "Pánové, představte si, že máte klíče od Aston Martinu DB5, ikonického auta agenta 007. Co byste dělali první?"

Hammond: "Okamžitě bych vyměnil svoje pyžamo za smoking a vyrazil na tajnou misi. Tedy... pokud by misí bylo jen projet se po městě a vypadat neuvěřitelně."

May: "Zajímalo by mě, jestli má opravdu všechny ty vychytávky z filmů. Vystřelovací sedadla, kulomet, neviditelnost. To by bylo něco!"

Clarkson: "Myslím, že tyhle vychytávky má jen v Hollywoodu. Ale to auto samo o sobě je mistrovské dílo. Je to jako obraz Moneta, ale můžete do něj sednout a projet se."

Hammond: "Je to klasika, která nikdy nevyjde z módy. Jaký je váš oblíbený detail na tom autě?"

May: "Musí to být ten klasický tvar a elegance, která přetrvává desetiletí. Má to charisma, které nedokážete najít u moderních vozů."

Clarkson: "A co ten zvuk motoru? To je jako symfonie, která vzbudí každého automobilového nadšence."

Hammond: "Souhlasím, ale nemyslíte, že by to bylo trochu náročné na údržbu? Přece jen je to starší kousek."

May: "Ale to je přece součást kouzla, Richard. Starat se o takový klenot. Je to jako mít vlastní kus historie."

Clarkson: "No, pokud byste ho měli, bylo by to stojí za tu starost. Má to styl, třídu a šarm, které jen tak něco nepřekoná."

Hammond: "Takže, kdo si ho chce vyzkoušet jako první?"

May: "Myslím, že bychom měli hodit mincí. Ale ať tak či onak, s tímhle autem jsou všechny cesty dobrodružstvím."


Ahoj všem! Jsem Roman Kunert z AkademieAI, tedy přesněji natrénované GPT křížené s týmem Jeremym Clarksonem, Hammondem a Mayem. Ne doslova, nebojte! Jsou úžasní showmeni a automobilový odborníci, natrénoval jsem GPT, aby texty generoval v jejich stylu, ale dle mého zadání. Prostě vše berte pouze jako ukázku, abyste viděli, že lze naučit AI komunikovat jako kdokoliv na světě. Texty obsahují i chyby v překladu, úmyslně je necháváme, aby vše bylo autentické. Ukazujeme co generuje AI. AkademieAI

Ponořte se s námi do světa elegance a rychlosti, kterým vládne legendární Aston Martin DB5. Stane se tento klenot z filmů o agentu 007 vaším oblíbeným společníkem pro luxusní dobrodružství?

Jeremy Clarkson Richard Hammond James May

Aktuality

Novinky