Carvago se chystá na evropskou expanzi, lidé se mohou těšit na levná auta s českou stopou
Český automotive startup Carvago po úspěšném pilotním provozu na tuzemském trhu expanduje za hranice. V první fázi se pro B2B partnery otevírá ve třech zemích západní Evropy – v Německu, Francii a Dánsku – a další regiony budou postupně přibývat. V průběhu první poloviny roku by se Carvago mělo nad rámec B2B modelu otevřít také koncovým zákazníkům. Významným strategickým partnerem této expanze v oblasti logistiky je společnost GEFCO, se kterou Carvago koncem minulého roku představil testovací centrum TechYard.
Do zahraniční expanze v rámci prodejů ojetých automobilů je aktuálně zapojeno zhruba 50 partnerů, především významných dealerů z České republiky, a více jak 400 prodejců z regionů, do kterých Carvago nově vstupuje. V rámci unikátního mezinárodního B2B modelu, který je postaven na pokročilé analýze dat, Carvago pomůže výrazně zvyšovat likviditu partnerských vozových parků ojetých automobilů postupně v celé Evropě. Právě díky datům ze všech evropských trhů, kterými Carvago disponuje a které v reálném čase analyzuje, dokáže spojit nabídku s poptávkou napříč všemi zeměmi a vyvažovat tak chybějící kapacity či přebytek nevyužitých vozů u evropských dealerů a autobazarů.
V prvotní fázi se Carvago soustředí na export tuzemských aut do jednoho až tří let stáří se zárukou a minimálním nájezdem, která z důvodu vyšší ceny nejsou pro české zákazníky příliš atraktivní, a exportuje je na zahraniční trhy, kde jsou naopak vysoce nedostatkovým zbožím. Už nyní Carvago disponuje nabídkou přes 700 vozů právě od českých partnerů. Toto číslo by mělo v následujících měsících růst až k 5 000 vozům. „Aktuálně evidujeme zájem zejména ze strany německých dealerů o kvalitní a prověřené vozy z České republiky. Jedná se především o mladá auta, například předváděcí vozy s ověřeným původem nebo ukončené roční leasingy. O tyto automobily, patřící do kategorie malých vozů nebo vozů nižší střední třídy, kterých je u nás přebytek, je velký zájem i díky tomu, že jsou levnější než totožné vozy na německém trhu,“ uvádí Jan Kranát, COO a spoluzakladatel startupu Carvago, a dodává: „Takto jsme již v loňském roce exportovali desítky vozů, do konce roku míříme na měsíční prodeje vyšších stovek aut v zahraničí. Našim partnerům včetně leasingových společností tak významně pomáháme zvyšovat likviditu ojetých vozidel. Díky vlastní analytické platformě nacházíme nové kanály, na kterých mohou své vozy prodat rychleji a za atraktivnější ceny.“
Veškeré vozy jsou důkladně technicky prověřovány a jejich servisní historie je revidována a kompletně digitalizována. Veškeré servisní a kontrolní úkony probíhají v testovacím centru TechYard, které zároveň slouží jako centrální logistický hub. O samotnou door2door logistiku vozů se stará významný partner GEFCO, a to i v mezinárodním měřítku. „Ačkoli jsme se službami pro ojeté vozy začali teprve nedávno, poptávka v tomto segmentu strmě roste a dalším logickým krokem je právě vstup na zahraniční trhy a vytvoření stabilního ekosystému s adekvátními kapacitami pro zajištění individuálních přeprav, prostorem pro skladování i technickým zázemím pro testování zánovních aut,“ popisuje Miloš Mrázek, manažer logistiky hotových vozů společnosti GEFCO. Právě koncept testovacích a logistických center TechYard by se následně měl rozšiřovat i do dalších evropských zemí, kam bude Carvago expandovat.
V dalších fázích, kdy se do projektu postupně zapojí i více dealerů a leasingových společnosti ze zahraničí, by se Carvago mělo stát jedním z nejvýznamnějších exportérů, ale i importérů kvalitních ojetých automobilů na evropském trhu. “Budujeme zde zcela nový přístup k nákupu a prodeji ojetých vozidel. Naši partneři si čím dál více uvědomují, že způsob obchodování s ojetými vozy se dramaticky mění a stává se z drtivé většiny čistě analytickou disciplínou. Spoléhat se pouze na vlastní úsudek je v dnešní době naprostá demagogie a zároveň v digitální době promarněná příležitost posunout se někam dále. Bez robustních dat a pokročilých analýz - které říkají, jaké vozy jsou zrovna v přebytku a kterých je naopak nedostatek nebo jaká má být správná cena – jde o čistou spekulaci, která však na trhu se stále se zmenšující marží již nemá prostor. Možná regulace stáčení kilometrů následně trh definitivně zlomí,“ dodává Jakub Šulta, CEO a spoluzakladatel startupu Carvago.
Carvago se na evropském trhu chce letos otevřít i koncovým zákazníkům. Stane se první evropskou platformou umožňující on-line prodej vozů mezi jednotlivými zeměmi. Hlavní přidanou hodnotou je kromě odbourání jazykové bariéry, zajištění legislativních povinností nebo krytí zodpovědnosti například i rozšíření nabídky vozidel v dané zemi o atraktivní modelové řady. Carvago očekává, že největší poptávka ze strany koncových zákazníků po ověřených vozech z České republiky, Slovenska či Maďarska bude v Německu, Francii či Švédsku.