Autonomní vozy aneb Budoucnost všední dopravy
Když začaly lidskou činnost postupně nahrazovat stroje, bylo asi jen otázkou času, než nás tato „umělá inteligence“ nahradí i při věcech, jež jsme doposud dělali sami. Jednou z nich je mimo jiné také klasické řízení, které by měl v dohledné době ovládat pouze počítač.
Automobil bez volantu, převodovky i pedálů - umíte si něco takového vůbec představit? Ačkoliv je pro některé z nás tato idea téměř „nereálná“, pak vězte, že například v takové Číně se již dnes vyrábí vozy, co se dají považovat za jakousi převozní místnost, v níž chybí veškeré potřebné prvky, na které byste jako aktivní řidiči byli zvyklí.
Mluvíme zde o budoucnosti, která pro nás není nikterak vzdálená. Každý chytrý vůz má v sobě zabudováno několik senzorů i asistenčních systémů, až se dle vědeckých předpokladů očekává, že auta ovládaná počítačem budou jezdit opatrněji a bezpečněji než běžný člověk, jenž spěchá na nákupy nebo do práce.
Některá auta, s nimiž se setkáváme již dnes i na českých silnicích, jsou obdařeny autonomním systémem jízdy, že se dokáží sama pohybovat bez lidského přičinění třeba na dálnici nebo při cestě v dopravní kalamitě.
Současná technika ovšem ještě není zcela dopilována, a tak se může stát, že tento systém nevyhodnotí dobře situaci, a proto několika varovnými znameními poprosí řidiče, aby převzal řízení za něj. Kdyby se tak nestalo, vůz poté sám začne zpomalovat nebo postupně zajede k okraji, kde se zastaví.
Nehody jsou v takovém případě vyloučeny, neboť jsou kromě radarů zaznamenávajících pohyb chodců či zvířat před automobilem nově doplněny i tzv. „lidary“, což jsou laserové radary, jejichž hlavní přednosti spočívají v ještě pokročilejší detekci. Tato technologie by měla údajně téměř do detailu rozpoznat jednotlivé části těla člověk (tedy ruce i nohy), a to až na vzdálenost 250 metrů.
Jedinou nevýhodou pro nynější okamžik zůstává předvídavost. Zdali se takový chodec bude blížit k přechodu, auto nebude schopné rozpoznat, jestli se opravdu daná osoba rozhodne přejít přes silnici, nebo se bude držet své strany chodníku i nadále. V takových případech dochází někdy až k zbytečnému kolísání rychlosti.