Porování: Ford Mondeo HEV vs. Ford Mondeo TDCi

První český srovnávací test hybridního pohonu s turbodieslem ve stejném autě. Dlouhosáhlé diskuze o výhodnosti použití hybridního pohonu přiživovaly testy nesourodých dvojic aut, s příchodem Mondea HEV se nabídlo porovnání se stejně výkonným Mondeem kombi TDCi a jak to dopadlo? 

Na tento okamžik jsem se těšil už od jara, kdy se na našem trhu konečně objevil model od jedné automobilky, který nabízí za podobné peníze konvenční i nekonvenční řešení pohonu o takřka totožném výkonu i karoserii a kde jinde srovnat tyto pohony, než  v tomto případě? Řeč je o Fordu a jeho modelu Mondeu MK5.

Už nebudou nutné výmluvy o váze, třídě auta, značce či rozdílném výkonu, tato auta jsou na první pohled stejná, ale rozdíl najdeme pod kapotou. A kdo jsou naši hlavní hrdinové ?

První auto přijelo z mé soukromé sbírky (garáže), zastánce tradičních hodnot střední třídy:

Ford Mondeo MK5 kombi (2015) 2.0 TDCi 132kw 4×4 AT (6 stupňový dvouspojkový powershift). Technické údaje: 0-100 km/h (dle zdroje 9-9,5s), Vmax 216 km/h a váha 1703 Kg

Jako druhé auto byl zapůjčen z Ford Kačmáček Praha Vestec (tímto děkujeme) představitel moderní doby, bojovník s emisemi:

Ford Mondeo MK5 kombi (2019) HEV 2.0 132kw FWD AT (Zde řešen variátorem). Technické údaje: 0-100 km/h  9,4s , Vmax 180 km/h a váha 1716 Kg

A jako poslední, pro test hybridů důležitou referenční hvězdu, která doplnila dvojici jako nepřímý konkurent, nejmodernější Toyotu Corollu hybrid kombi 2.0 132kw FWD AT(eCVT). Technické údaje: 0-100 km/h 8s, Vmax 180 km/h a váha 1560 Kg:

Corolla zde byla nesoutěžně, takže se jí blíže věnovat nechci, protože jsem jí věnoval už jeden samostatný blog a je tu skvěle popsána v rubrice Moje.auto.cz. Corolla tu byla ze dvou důvodů i přesto, že se jedná prakticky o vůz nižší třídy (kompakt). Za prvé je Toyota největším výrobcem hybridů a má největší zkušenosti s tímto pohonem (takže ji chápeme jako nejlepšího ve třídě) , hraje zde roli i faktor ceny, kdy se všechna auta dají sehnat za podobné peníze. Nebudeme se zabývat detaily rozdílů mezi prvky výbavy jednotlivých vozů, ale cenová relace je dle konkrétní nabídky dealera kolem 900 tisíc Kč. Ceníkově pak obě Mondea převyšují 1 milion Kč.

Druhý důvod byl porovnání nového Mondea HEV s Toyotami čistě pro účely možné koupě do firmy jednoho z testerů, protože jejich flotila je tvořena hybridními Toyotami a já, jakožto fanoušek Fordu ho rád ovlivňuji. Proto jsme se k autu dostali a mohli porovnat.

Test jsem nedělal sám, protože by to bylo hodně jednostranné a možná né tak objektivní, takže pro co největší objektivitu jsme na to byli 3 řidiči. Já za naftu, kolega Míra za hybrid a za svět benzinových motorů to bylnáš kamarád Matúš. Mondeo HEV jsme minulý týden projížděli na krátké předváděcí jízdě a moc nás nepřesvědčilo, moc jsme tedy nečekali, ale denní test náš názor rapidně změnil.

MĚSTO:

Naftové Mondeo jsme brzy ráno nechali na kraji Prahy spát v garáži, protože jsme začínali jen ve dvou a jelikož ho ve městech otestováno mám až až, nebylo to tak nutné. Vydali jsme se převzít Mondeo HEV na druhý konec Prahy, takže první test, co následoval, byla cesta do práce. Míra odjel na pracovní popojíždění s Mondeem, aby otestoval denní chleba, který jinak absolvuje s Corollou. S tou jsem odjel já a využil výhodu parkování na modré zóně v centru Prahy. Bohužel tuto výhodu už dnes žádný nový hybrid v Praze nedostane, takže kdo nestihl registraci do začátku jara 2019, má smůlu. Užíval jsem si popojíždění čistě na elektriku, tedy do té doby, než mi došla baterka a zbytek cesty do práce jsem už moc nenabil. Nicméně spotřeba byla příkladná.

Před polednem jsme si auta vyměnili a já se zase vydal z centra Mondeem HEV. První přímé přesednutí dávalo najevo propastný rozdíl v komfortu a odhlučnění oproti Toyotě.  Jednou jsem zde v diskuzi neuváženě napsal, že tam takový rozdíl není, protože Corolla je opravdu dobré auto, ale Mondeo je prostě špička třídy a nenechá vás při přímém přesednutí zapochybovat. To, jak dobře tlumí nerovnosti a odfiltruje hluk od kol a okolí v jakékoliv rychlosti je jeho velká přednost. Pak jsme začali s Mondeem HEV jezdit po Praze a já si sedl jako pasažér dozadu a užíval si tichý pohon a komfort.

Postřeh č.1 : Corolla má ve městě lepší odezvu na plyn, u Mondea HEV musíte trochu tlačit na pilu, pak jede. Mondeo TDCi pak jede už na 1/3 plynu dost svižně, holt, když turbo tlačí….a taky to tam teče viz spotřeba :D 

Postřeh č.2: Mondeo HEV má trochu měkčí podvozek, než Mondeo TDCi, první dlouhou táhlou zatáčku při nájezdu do Blanky jsem jel dynamicky a nebylo mi to nejpříjemější, auto se trochu naklánělo, na limit však dost daleko.

Spotřeby:

Mondeo HEV: s námi jezdilo cca kolem 5 litrů na 100km dle řidiče (ano, já jezdil za 5 :D), takže cca o 0,5litru v průměru více, než referenční Corolla

Mondeo TDCi: Spotřeba silně závisí od provozu a trasy, takže lehký provoz je za 7,5-8, těžký leze klidně na 10l na sto. Na obranu musím konstatovat, že tak jezdí veškeré dvoulitrové naftové motorizace v takto velkých autech bez rozdílu výrobce, které jsem zkoušel.

Corolla: jezdí po Praze dlouhodobě kolem 4,5 litru dle dynamiky

DÁLNICE:

Už jsme všichni tři, takže druhá fáze testu směřuje na dálnici ve složení já ve svém TDCI, Matúš v HEV a Míra ve své Corolle. Dle dohody otestujeme dynamiku 100 km/h – ? a Corolla nás bude sledovat. Jelikož jsem Corollu jel, čekal jsem, že bude rychlejší.

První pokus, řadím Sport a jedeme ! Do 150 km/h mám čumák vepředu, pak mne HEV lehce předjíždí. Převodovka podržela zbytečně otáčky a já prohrál.

Druhý pokus na Drive má přesně opačný výsledek a už se na mne tlačí Corolla, které to prostě ze stovky jede rychleji, ve 180ti to Hybridy vzdávají (omezovač) a já jsem s rychlostí 210 km/h vítěz!:DNé na dlouho…

Třetí pokus na Sport s manuálním odřazením opět prohrávám se stejným průběhem a tlačící se Corollou. Čtvrtý pokus do kopce na Drive jsem vítěz. Takže výsledek ? Plichta a Corolla nás smázla…. tedy jen do omezovače, TDCi se zastaví až na 230km/h (odzkoušeno v D legálně!! :D).

Postřeh č. 3: U Powershiftu nemá na dálnici smysl používat Sportovní režim.

Spotřeby:

Mondeo HEV: 9 litrů na sto, což není špatný výsledek

Mondeo TDCi: 8,6 litrů na sto, což taky není špatné, ale rozdíl je malý.

Corolla : 8,3 litrů na sto, takže je nejrychlejší, ale i nejúspornější

Tady hraje roli aerodynamika a i váha, Corolla je lehčí o více, než 300kg a je škoda, že nemáme více času, protože kdybychom neblbli, tak Mondeo TDCi umí jet dynamicky dálku na dálnici kolem 7-7,5 litru, což je největší síla dieslu, a poměřit hybrid ve stejném režimu by bylo dost zajímavé.

 

OKRESKY:

Měníme auta ve složení: Já Corolla, Matúš Mondeo TDCi, Míra Mondeo HEV. Vyrážíme na okresky v lesích, kde je to samá zatáčka a hezčí asfalt střídá tradiční středočeskou okresku. Corolla je mrštné auto, zatáčí ochotněji, než Mondeo HEV, ale v každé zatáčce, kterou jedu ostřeji se na mne hrne Mondeo TDCi. Zastavujeme na focení , posléze na měření dynamiky a chvílemi polemizujeme nad auty:

Mondeo TDCi je tužší a v zatáčkách jistější, pomáhá mu pohon všech kol a ve sportovním režimu se dá držet ve správných otáčkách za použití pádel pod volantem. Tahle naftová stodola umí překvapit, ale v zatáčce je nutné držet plyn, aby zabírala všechny 4 kola. Spotřeba je na diesel vyšší, ale odpovídá tomu i tempo. Je to kolem 7,8 na sto.

Mondeo HEV se v zatáčkách necítí tak dobře, je měkčí, síly má dost, ale zatáčení v něm není tak zábavné a pro mne i Míru příjemné jako s TDCi či Corollou. Pokud s ním v zatáčkách a kopcích pospícháte, jede i za 10 litrů na sto.

Corolla je mrštná, živá, ale střídání povrchu dává jasně najevo, že odhlučnění i podvozek jsou za Fordy někde v dáli. Abych Corolle nekřivdil, obouvala nízkoprofilové 18″ kola, takže to bude i tím. Spotřeba je dost závislá od trasy, já s ní na okreskách lítal za 6 a Matúš to zvládl za rekordních 11 na sto při jednom měřeném úseku!:D

MĚŘENÁ DYNAMIKA

Měření probíhalo neobvykle v zátěži 3 lidí + malých zavazadel

Mondeo HEV:

0-50 km/h: 4,2s

0-100 km/h: 11s

50-100 km/h: 6s

Mondeo TDCi

0-50 km/h: 4,s

0-100 km/h: 10s ( Na mód Drive 13s, mód Sport 11s a mód Matúš 10s manuální řazení pádly)

50-100 km/h: 7 s

Corolla 2.0 hybrid

0-50 km/h: 4,s

0-100 km/h: 10,5 s

50-100 km/h: 6s

Corolla měla už vybitější baterii

 

MONDEO VS MONDEO

Aby toto nebylo jen o jízdních dojmech, rád bych zde napsal i něco o rozdílech. První je znatelný z fotek. Mondeo TDCi je předfacelift a Mondeo HEV facelift 2019. Rozdílů je pramálo. Z exteriéru je to lišta na 5. dvěří zasahující do světel, která jsou tím odlišná. Lehce jiná je také přední maska, laik facelift nepozná a dle mé zkušenosti ani některý prodejce Fordu:D. V interiéru je pak rozdíl jen u ventilátoru na středovém panelu (přibyla regulace intenzity foukání) a je změněný volič automatické převodovky (pouze u TDCi a EB, HEV má volič stejný, jako předfacelift). Jo a taky talčítka na volantu ! To je sport inženýrů Fordu ! Mění to pokaždé, s každou generací auta a to i při faceliftech… ani nevíte, jak mne to jako uživatele Fordů vytáčí!

Rozdíl TDCi vs HEV pro uživatele:

Prvním rozdílem je kufr, baterky ukrojí velký kus podlahy, navíc je v podlaze schod.

Absence digitálního přístrojového panelu. Toto je věc, kterou moc nechápu. Mondeo HEV je vybaveno jedním analogovým rychloměrem a dvěma menšími displayi. Toto řešení i u auta za cenu 1milion Kč příjde docela nešťastné, zvláště, když jiné verze Mondea mohou mít velmi dobrý digitální příštrojový štít. Naštěstí toto torchu dohání infotainment SYNC 3, který má slušnou odezvu a i rychlost. V TDCi je ještě starší verze SYNC2, která funguje dobře, ale je zatraceně pomalá ! Jo a taky pouze v AJ, což mi osobně nevadí.

ZÁVĚR

Hybridní Mondeo nás velmi mile překvapilo, i přes všechny možné obavy je to pořád Ford Mondeo se všemi jeho výhodami (podvozek, odhlučnění), výkon tam někde opravdu je a není pomalejší, než TDCi, ale musíte si pro něj sáhnout. Ve většině případech pojede za méně, než nafta, tedy až do té doby, dokud nenajedete na dálnici, nebo nezačnete pospíchat. Díky odhlučnění pak při ustálené rychlosti na dálnici nic neruší a na hybrid nečekaně tiše, bez vytočeného motoru můžete cestovat maximální povolenou rychlostí. Nevýhodou může být měkčí naladění podvozku v zatáčkách, což pokud nemáte přímé srovnání s AWD TDCi ani tak řešit nebude a dle Matúše je limit hodně daleko a auto perfektně zatáčí, já i Míra jsme z toho takový pocit neměli. Další překážku vidím v kufru. Velké kombi chcete proto, aby vás odvezlo se spoustou věcí, tady už tak menší kufr Mondea MK5 ještě ukrojí baterky. A tím se dostávám k té otázce. Proč kupovat hybrid, vhodný do města a příměstského provozu v autě, které je perfektní na dlouhé cesty ? Odpověď nechám na každém z vás;)Já si nechám naftu, ale jako pasažér bych se v HEV Mondeu nechal po Praze vozit rád:D

Mondeo HEV:

+ spotřeba, podvozek, komfort, výkon, na hybrid dobrá hlučnost na dálnici

- kufr, analogový přístrojový štít, sedačky – bolest každého Mondea MK5

Mondeo TDCi:

+ Možnost AWD, tuhost a přesnost řízení, jistota v zatáčkách i na mokru, lepší digitální štít přístrojů, agresivní vzhled ve zpětném zrcátku:D(platí pro obě verze)

- Spotřeba ve městě, váha auta, sedačky

Corolla 2.0 Hybrid:

+ Dynamika ve všech režimech, když je nabitá baterka, spotřeba, sedačky

- podvozek a odhlučnění

 

P.s. Je nutné říct, že já se všemi auty jezdil s nejvyšší spotřebou, Míra mne požádal, abych toto napsal a je to pravda:DJá jezdím i s Oktávií 1.9 TDI za 7.

Jelikož je toto téma dost aktuální, přidám i samostatný text od Míry z pohledu dlouhodobého uživatele hybridů:

 

Můj pohled bude především porovnání hubridu Toyoty a Fordu. Nicméně srovnání obou Mondeí nemůže jít bokem. Když se řekne hybrid, pak musí každému naskočit Toyota. Má nejvíce zkušeností s tímto pohonem a lze předpokládat, že ho má dotažený takřka k dokonalosti. Najít podobný hybrid, který si na něj jen nehraje ( rozuměj mild-hybrid 24V/48V sítě, případně jen rozšířené Start-Stop systémy ) není úplně snadné. Ano máme tu třeba plugin hybridy, ale ty nejsou z ekonomického hlediska logickou volbou. Jejich cena je neúměrná tomu, co člověk na provozu ušetří, i když nabíjí z vlastních zdrojů „zdarma“. Klasických full hybridů je stále jako šafránu a moc na výběr není. Pži nájezdu kolem 50t km ročně, především Prahu je hybrid jasnou volbou. Nejsem sobec, abych po Praze jezdil dieselem, takových bezohledných, respektive primitivních řidičů otravující vzduch v centru je stále požehnaně. Když Ford uvedl nové Mondeo v hybridu, těšil jsem se na první svezení. Papírově vypadalo skvěle, 2.0 benzín atmosféra, 138 kW, bezestupňová převodovka ( žádné cukání ), kombi. Tohle zní jako dobrá alternativa ke stávajícím Toyotám. První krátké svezení s hybridním Mondeem bylo rozporuplné. Jsem rád, že jsem mohl být celý den s tímto autem. Měl jsem přímé srovnání s Corollou poslední generace s dvoulitrovým hybridem 132kW, jemuž v Toyotě interně říkají „Mr. Hybrid“ , která mi dělá parťáka po pražských výletech. Při vyzvedávání jsem přenechal Corollu Ozzmanovi, aby v klidu mohl parkovat u práce na modré a nemuseli jsme později ztrácet čas vyzvedáváním druhého auta. Tedy jsem měl první srovnání prakticky okamžitě. Corolla 2.0 HSD vs. Mondeo 2.0 Hybrid Auta jsou různých segmentů, C vs. D, ale cenově mají k sobě blíže než svými vnějšími rozměry. Nebudu srovnávat jednotlivé prvky výbav, i když některé mi v Mondeu opravdu chyběly. První sednutí bylo pro mne trochu šok. Z auta není téměř vidět, samozřejmě s nadsázkou. Ale v porovnání s Corollou, dění okolo sebe téměř nevidíte. Jediným dobrým výhledem, bylo vzad. Další věc byla sice měkká, ale dost úzká sedačka. Je to první sednutí, to bude jen o zvyku. Pak toho vnitřního prostoru okolo sebe taky tolik není, ačkoli to auto v porovnání s Corollou je o dost větší. Další, pro mne dost prapodivné, byla ergonomie. Když má člověk ruce na volantu, musí nesmyslně natahovat prsty, aby dosáhl na ovládání tempomatu, nebo zvednout celou ruku. Nastavování klimatizace přes dotykový display…. bez komentáře. Jízda je přesně to, co znám z Toyot. Ještě aby ne, jedná se prakticky o stejný typ hybridu. 2.0 atmosféra, paralelní full hybrid, bezestupňová převodovka. Ovšem když 2 dělají totéž, není to totéž. Mondeo mnohem lépe tlumí nerovnosti a zvuky z okolí. Palubní komfort je na jiné úrovni než v Corolle, přeci jen to jsou jiné třídy. Ovšem nutno podotknout, že ani Corolla se nemá za co stydět. Motor se připojuje neslyšně ( přikládám výbornému odhlučnění ), ovšem je takový laxní, tedy rozjezdy na křižovatkách nejsou jako s hybridními Toyotami a kdejaký automat může být rychlejší. Hodně mi chováním připomíná minulou generaci Rav4 hybrid. A převodovka může být ten důvod, narozdíl od Corolly a dalších hybridů ( kromě Rav4 ) Toyoty nemá planetovou převodovku, ale klasický variátor. Výhoda je v tom, že můžete tahat přívěsy jako s normálním autem, to u planetů nejde. U Corolly nějakých 450kg, u Camry dokonce 0kg. Nevýhoda je právě jeho odezva na plyn. Tam planetovka je mnohem akčnější. Jízda po Praze byla prakticky totožná jako s Toyotou. U Fordu mi trochu chyběl ukazatel intenzity rekuperace ( nebo jsem ho jen nenašel ) a než jsem si zvykl na větší odpor brzdového pedálu, držel jsem se kolem 70% efektivity brzdění. Pak už jsem byl téměř každé zastavování na 100%. Dále byl sympatický ukazatel ujeté vzdálenosti v čistě elektrickém režimu. Toyoto, nechceš taky tohle přidat do ukazatelů? Třeba místo zbytečného otáčkoměru. Ukazatel toku energie ale Ford docela odbyl. Nepřehledné na středovém panelu, nevzhledné a nic neříkající na PP. Powermeter ve Fordu mi říká, kolik využívám kW, ale nevím, kdy jsem v eco zóně, nemám žádné doporučení, kolik mám přidávat plynu, případně kde je hranice výkonu pro přepnutí na spalovací motor. Toto stále může být jen uživatelskou neznalostí auta, ale očekával bych to tam bez jakéhokoli nastavování. Nicméně jízdu po Praze zvládlo Mondeo na jedničku. Ano, v průměru 4.9, tedy o cca půl litru více než Corolla, ale je to těžší a větší auto. Po Praze je irelevantní celkový výkon, ale výkon elektromotru. A tam se chovají obě auta stejně. Když jsme byli už 2, jeli jsme z Vinohrad na Zličín za sebou. Stejný provoz, stejná rychlost, cesta téměř stále do kopce. Ovšem zde po přesednutí do Corolly přišel druhý šok. Naprosto parádní sedačky, nebe a dudy. Na to, že Mondeo je vyšší třída, za tohle by měli ve Fordu někoho vyhodit. Ovšem hluk od kol, který už pozoruji delší dobu, že se zvětšuje ( že by sjíždějící se Fulkeny? ), byl razantní. Vybral jsem cestu tak, abych viděl prakticky všechny možnosti pražského provozu. Tedy na magistrálu, přes Hlávkův most nahoru na Letnou. U Sparty do tunelu a výjezd u Malovanky a opět nahoru na Bílou horu a Zličín. Nebyla špička, ale v kolonách jsme popojížděli. První srovnání hybridů bylo tu. Corolla 4.8, Mondeo 5.3. Velmi milé překvapení. Cesta opačným směrem, Corolla 2.8, Mondeo 3.9. Tohle mne překvapilo opět, ale opačně, čekal jsem lepší hodnotu právě díky větší váze a tím pádem lepší rekuperaci. Tedy na této konkrétní trase je to 3.8 vs 4.6, oboje výborné hodnoty v městském provozu. Tohle bez hybridu prostě nedá nikdo. Toyota to sice neukazuje ( nebo radši neukazuje? ) jakou vzdálenost se ujelo v EV, ale prostými počty dojdeme k zajímavému číslu. Mondeo jelo 50% na elektriku a mělo spotřebu 4.6, tedy těch 50% mělo spotřebu 9.2l. Nabíráme Lamala a jedeme vyzkoušet dálnici, nyní již ve 3 a každý jedním autem. Výkony 132, 132 a 138 kW jsou na srovnání jako dělané. Váhy už jsou trochu jinde, dle katalogů: Corolla má 1560 kg, Mondeo hybrid 1716kg + výbava a předfacelift Mondeo TDCi 4×4 AT 1703 kg + výbava, tedy minimálně 200kg rozdíl. Dálnice se jede „autobahn“, tedy zpomalení na 100 za kamionem a poté maximum dle provozu, opět zpomalení na 100 atd. Při těch rozjezdech jsme srovnávali dynamiku všech aut. Zde roli hodně hrála hmotnost a obě Mondea Corolle jen překážela. Pro příklad, rozjezd ze 100 odstup 2 vteřiny, při tachometrových 140 už v Corolle začal pípat přednárazový systém ( rozdíl rychlostí musí být minimálně 10 km/h ) kvůli blížícímu se dieslovému Mondeu, které „hulilo a nejelo“, ale stále drželo levý pruh. Ale abych úplně nekřivdil, někdy v levém bylo i to hybridní. Tímto stylem jsme dojeli, samozřejmě v rámci rychlostní limitů a odchylky měření jsme projeli cca 35km dálnice. Kupodivu Corolla byla se spotřebou níž než dieselové Mondeo. 8.3 zrovna není číslo, které u hybridu chcete vidět, ale také se jel styl jízdy, pro který si hybrid nekupujete. Bežnou cestovní rychlostí a plynulou jízdou tuto trasu jezdím do 5 litrů. Následovalo střídání řidičů a okreska. Jel jsem teď v druhém hybridu, Mondeu. Zde se ukázal rozdíl ve smýšlení řidičů. Klasický dieselový závodník, který musí každému ujet a za ním petrolhead. Držel jsem se vzadu a využíval rekuperace, plynulé jízdy a jen sledoval ty 2 vpředu, co vymýšlejí. Honili se v zatáčkách, na rovinkách a stejně nikam neujeli. Stačila jedna dodávka a byl jsem za nimi hned. Na 20 km byly v cíli o cca 10 vteřin dříve. Spotřeby, 6 Corolla, 7.8 diesel a 4.3 hybridní Mondeo jsou bohužel nic nevypovídající. Měl jsem jet první, abychom měli srovnání spotřeby, takhle jsme měli jen 2 závodníky, kteří ve výsledku dojeli úplně stejně. Poté došlo na výměnu auto znovu a pár kilometrů klikaté silnice do kopců. Já měl tentokrát diesel a opět jsem se držel vzadu. Výsledek? Hybridy se opět naháněly a já za nimi poklidnou jízdou užíval 4×4 v Mondeu. Ano i klidnou jízdu si člověk může užít a dokonce jsem si za celou dobu nevšímal převodovky. Což znamená, že tolik necukala, aby mi to vadilo. Opět jsem dorazil o cca 10 vteřin pomaleji než ostatní a měření spotřeby bylo opět v niveč. Hlavně i proto, že dieslové Mondeo neukazuje spotřebu od statu a my ji zapomněli vynulovat. Nicméně výsledek, Corolla 11, Mondeo hybrid 10.5 a já v dieslu stáhnul na cca 7 km spotřebu z 7.8 na 6.9. Zde ovšem musím podotknout, že tu samou trasu jsem jel dřív s Corollou, když předemnou jel Lamal se svým Cliem RS, statečně se ho Corolla držela. Tehdy ovšem díky ručnímu řazení byla spotřeba 16,8l. Tedy předpokládám, že ani teď Lamal neodolal a řadil si pádly pod volantem. V tomto režimu, tedy jízda 60-130 na 2.-3. virtuální stupeň, je Corolla doslova „průtokáč“. Pak jsme udělali nějaké měření dynamiky podle pochybně fungující aplikace v mobilu, ale na porovnaní mezi sebou je to dobré. Výsledek? Prakticky všichni stejně. Příště to bude chtít něco lepšího na měření. Zpátky do Prahy bylo klidným tempem a zase to byla ta Corolla, kterou znám. Výsledek? Ford udělal výbornou práci, pohonem se dostal k Toyotě, výborně sladěný, odhlučněný ( narozdíl od Toyoty ), efektivní a podávající více důležitých informací. Některé jiné informace z hybridního systému naopak Fordu chybí a rostoucí zahrádka, podle toho jak jedete, to je zbytečný úlet. Škoda zvýšeného kufru, který toto kombi hodně degraduje, ovšem je stále použitelný. Auto subjektivně není tak stabilní jako Corolla, ale to ničemu nebrání, s hybridem se jezdí klidným tempem. Reakce na plyn jsou vlažnější, což je z mého pohledu dáno variátorem. Prostě něco za něco, aspoň může tahat přívěsy. Zde by ještě stálo za porovnání s Camry, ale ta zase není kombi a její výkon 160 kW už je taky o pár procent větší. Rozhodnout tedy mezi pohodem Toyoty a Fordu není jednoduché a nejspíše bude záležet na osobních preferencích. U Fordu mi hodně chyběl HUD ( nenašel jsem ani možnost si připlatit, a to je D segment ) a v aktuální výbavě adaptivní tempomat. Ford je větší, vpředu pro řidiče moc ne, ale vzadu je to pohodička. Tam naopak Corolla hodně ztrácí, především na výšku.A ten komfort je nesrovnatelný, alespoň vzadu. Ač Corolla menší auto, má větší kufr, právě z důvodu baterky v kufru u Mondea. Do Mondea bych nedal dvojčecí kočárek pod roletku, v Corolle bez problémů, a to má ještě dvojitou podlahu. Ale u Mondea je jedno zásádní NO GO. A to sedačky. Ty přední jsou jedna velká katastrofa. Je pravda, že se zády mám dlouhodobě zdravotní obtíže, ale tohle bych od D segmentu nečekal. Po půl dni jsem byl rozlámaný ( nejsem ani valibuk, mám 65kg při 185 cm ) a s bolavými zády. Velice rád jsem se chopil volantu Corolly, kdykoli byla příležitost, abych zádům dal odpočinout. Za mne, i kdyby Mondeo bylo to nejlepší auto na světě, bral bych Corollu, protože Mondeo má hrozné sedačky, ergonomii a mělký kufr, do kterého nenaložím to, kvůli čemu jsem vybíral kombi. Pokud nepotřebuju kombi kvůli kufru, vybral bych Camry opět především kvůli sedačkám. Když dají lepší sedačky, je zde možnost o Mondeu uvažovat. Mondeo vs Mondeo? Když se oprostím od věcí, které mi na Mondeu vadí a porovnám jejich pohony. Auta byla prakticky identická, diesel byl 4×4. Pokud bych bral Mondeo a chtěl ho na dlouhé dálniční přesuny, vezmu hybrid. Pokud tyto přesuny budou v Německu, beru diesel. Pokud bych s ním jezdil především okresky s hodně zatáčkama, bral bych hybrid. I když je pro mne takový „gumovější“ při zatáčení, ale stále jistý, s hybridem se nejezdí ostře, aby to vadilo. Ovšem pokud bych si chtěl užívat zatáček, bral bych diesel 4×4. A pro město není o čem debatovat, tam diesel v kolonách nemá co dělat.“

Speciály

Rozhovor o Aston Martin DB5

Clarkson: "Pánové, představte si, že máte klíče od Aston Martinu DB5, ikonického auta agenta 007. Co byste dělali první?"

Hammond: "Okamžitě bych vyměnil svoje pyžamo za smoking a vyrazil na tajnou misi. Tedy... pokud by misí bylo jen projet se po městě a vypadat neuvěřitelně."

May: "Zajímalo by mě, jestli má opravdu všechny ty vychytávky z filmů. Vystřelovací sedadla, kulomet, neviditelnost. To by bylo něco!"

Clarkson: "Myslím, že tyhle vychytávky má jen v Hollywoodu. Ale to auto samo o sobě je mistrovské dílo. Je to jako obraz Moneta, ale můžete do něj sednout a projet se."

Hammond: "Je to klasika, která nikdy nevyjde z módy. Jaký je váš oblíbený detail na tom autě?"

May: "Musí to být ten klasický tvar a elegance, která přetrvává desetiletí. Má to charisma, které nedokážete najít u moderních vozů."

Clarkson: "A co ten zvuk motoru? To je jako symfonie, která vzbudí každého automobilového nadšence."

Hammond: "Souhlasím, ale nemyslíte, že by to bylo trochu náročné na údržbu? Přece jen je to starší kousek."

May: "Ale to je přece součást kouzla, Richard. Starat se o takový klenot. Je to jako mít vlastní kus historie."

Clarkson: "No, pokud byste ho měli, bylo by to stojí za tu starost. Má to styl, třídu a šarm, které jen tak něco nepřekoná."

Hammond: "Takže, kdo si ho chce vyzkoušet jako první?"

May: "Myslím, že bychom měli hodit mincí. Ale ať tak či onak, s tímhle autem jsou všechny cesty dobrodružstvím."


Ahoj všem! Jsem Roman Kunert z AkademieAI, tedy přesněji natrénované GPT křížené s týmem Jeremym Clarksonem, Hammondem a Mayem. Ne doslova, nebojte! Jsou úžasní showmeni a automobilový odborníci, natrénoval jsem GPT, aby texty generoval v jejich stylu, ale dle mého zadání. Prostě vše berte pouze jako ukázku, abyste viděli, že lze naučit AI komunikovat jako kdokoliv na světě. Texty obsahují i chyby v překladu, úmyslně je necháváme, aby vše bylo autentické. Ukazujeme co generuje AI. AkademieAI

Ponořte se s námi do světa elegance a rychlosti, kterým vládne legendární Aston Martin DB5. Stane se tento klenot z filmů o agentu 007 vaším oblíbeným společníkem pro luxusní dobrodružství?

Jeremy Clarkson Richard Hammond James May

Aktuality

Novinky