Trhu s ojetými automobily se daří aneb Kdo šetří, má za tři

Trhu s ojetými automobily se daří. Potvrzuje to souhrnný report online prodejce vozidel Carvago, spadajícího do skupiny European Automotive Group (EAG), který díky kompletní digitalizaci databáze ojetých automobilů v ČR i Evropě monitoruje přes 80 % tuzemského trhu. Z údajů společnosti vyplývá, že Češi v roce 2019 za ojeté automobily utratili meziročně o 4,5 % více, v počtu prodaných kusů napřímo koncovým zákazníkům to bylo s meziročním růstem 2 % přes 457 tisíc vozů. Nejvíce se dařilo osobním automobilům v kategorii malých vozů a nižší střední třídy, kde dominovala Škoda Octavia s dieselovým motorem a nájezdem do 130 tisíc kilometrů. Poptávka po tomto typu automobilu však výrazně převyšuje nabídku, což by mohlo vyřešit větší provázání se zahraničními trhy.

Vozový park tuzemských ojetých automobilů se s posilující kupní silou českých zákazníků postupně omlazuje, poprvé v historii průměrný věk prodaného ojetého vozu klesl pod hranici deseti let – konkrétně na 9,5 roku. Průměrný nájezd loni prodaného auta je 153 tisíc kilometrů, tedy o 3,5 tisíce méně než v předchozím roce. Prodejům ojetých automobilů jasně dominují specializované subjekty, jako jsou autobazary či dealerství, v poměru 73 % oproti 27 % mezi soukromými osobami.

Žebříčku TOP 5 prodávaných aut dominují tři modely značky Škoda, v čele s Octavií, Fabií a Superbem, následují dva modely značky VW Passat a Golf. Z hlediska nejprodávanějších značek opět jasně vede tuzemská Škoda s 28 %, s 12 % následuje Volkswagen a trojici uzavírá Ford se sedmi procenty. Na čtvrté příčce se usadilo německé BMW s 4,7 % a s 4,3 % se na páté dostala značka Peugeot. Skokanem roku oproti loňsku se na 6. příčce stala značka Hyundai s nárůstem 15 % oproti roku 2018.

Z hlediska motorizace celkem 52 % prodaných vozů pohání dieselový pohon, 45 % připadá na benzin. Díky oblíbenosti dieselů se vůbec nejprodávanější motorizací stal motor o výkonu 110 kW, na druhém místě se u dieselů umístil pohon s výkonem 103 kW a do pomyslné první trojky se dostaly ještě motory s výkonem 81 kW. V případě vznětových, tedy benzinových motorů vede motorizace s výkonem 77 kW, následována variantami s výkonem 85 kW a 88 kW. Hybridy a elektromobily se na celkovém prodeji zatím podílely pouze 0,45 %, resp. 0,18 % - pro českého zákazníka je v oblasti alternativních pohonných hmot stále atraktivnější LPG (1,21 %) i CNG (0,51 %).

„Z našich datových analýz vyplývá ještě jeden fakt, a to ne příliš pozitivní – velkým problémem českého trhu zůstává stáčení kilometrů. Tato situace má největší negativní dopad především na důvěryhodné prodejce, mezi které patří hlavně autorizovaná dealerství a seriózní bazary. Na ty pak dopadá špatné světlo od nepoctivé části trhu,” dodává Jakub Šulta, CEO a spoluzakladatel startupu Carvago. „Přirozený vývoj stárnutí vozu – tedy nájezdu kilometrů v závislosti na věku auta - má lineární křivku. Průměrný nájezd vozu za jeden rok je přibližně 20 tisíc kilometrů, což znamená, že pětileté auto má nejčastěji nájezd kolem 100-120 tisíc km. Loni byl průměrný nájezd prodaného vozu 153 tisíc kilometrů, tedy vůz, jehož stáří by mělo být 6-7 let. Desetileté vozy by pak podle těchto reálných úvah měly mít nájezd kolem 200-240 tisíc, což však zhruba o 80 tisíc nekoresponduje s údaji o celkovém trhu. Pokud by se povedlo odstranit z trhu podvodné prodejce a zamezit stáčení kilometrů, došlo by k prudkému nárůstu počtu prodaných vozů v dealerské síti a Češi by měli větší jistotu při nákupu ověřených a garantovaných ojetých vozů.”

Více jak polovina ojetých vozů je dovezena ze zahraničí

52 % prodaných ojetých automobilů pochází původně ze zahraničních trhů, zbylých 48 % bylo poprvé zaregistrováno v Česku. V čele žebříčku TOP zemí, ze kterých se k nám auta nejčastěji dováží, je první Německo, následuje Itálie, Rakousko, Francie a pětici uzavírá Belgie. Další významné oblasti představují například Švýcarsko či Holandsko. Nejprodávanějším vozem ze zahraničí sice stále zůstává Škoda Octavia, nicméně na druhou příčku se s výraznými prodeji dostaly modely Passat a Golf od německého Volkswagenu, které vedou před Škodou Fabií.

Saturace českého trhu a export do zahraničí

V oblasti prodeje ojetých automobilů se projevuje výrazný nepoměr mezi poptávkou a nabídkou. Dokládá to například situace kolem nejprodávanějšího ojetého vozu v ČR, Škody Octavie Combi v cenové hladině do 310 tisíc Kč a motorizací 2.0 TDI 110 kW, manuální převodovkou a výbavou Ambition do pěti let stáří a nájezdem cca 120 tisíc km, kterých je mezi českými dealery či autobazary výrazný nedostatek. Do vyrovnaného stavu v současné době chybí zhruba 1 000 vozů, což je počet, který se rovná prodeji téhož modelu v celé ČR po dobu 6 měsíců. Vozů značky Škoda pak na českém trhu celkem chybí více než 5,5 tisíce kusů. Z první pětice nejprodávanějších značek jsou nedostatkovým zbožím s více než 300 kusy také Volkswageny. Naopak Fordy a BMW vzhledem ke svému obratu na skladech mírně přebývají.

„Nabídka vozů starších 5 let je na českém trhu nedostačující a vysoká poptávka českých koncových spotřebitelů není dlouhodobě uspokojena. Důvodem jsou nedostatečné prodeje nových vozů, které by na trhu zůstávaly a postupně stárnuly. Mladé ojetiny generované z nových vozů, typicky ukončené operativní leasingy, nejčastěji do 2-3 let stáří, jsou oproti tomu pro českého zákazníka příliš drahé. Proto se jich část exportuje za hranice a zbylá část na českém trhu trpí horší likviditou. Prodávají se totiž zhruba 2x až 3x pomaleji než průměrná ojetina ve stáří 5-6 let,” komentuje trendy napříč evropskými trhy Jan Kranát, COO a spoluzakladatel startupu Carvago.

Carvago může díky podrobné analýze trendů včetně předpovědi nabídky a poptávky poskytnout dealerům a partnerům komplexní data, na základě nichž lze výkup a prodej ojetých vozů optimalizovat.

Speciály

Rozhovor o Aston Martin DB5

Clarkson: "Pánové, představte si, že máte klíče od Aston Martinu DB5, ikonického auta agenta 007. Co byste dělali první?"

Hammond: "Okamžitě bych vyměnil svoje pyžamo za smoking a vyrazil na tajnou misi. Tedy... pokud by misí bylo jen projet se po městě a vypadat neuvěřitelně."

May: "Zajímalo by mě, jestli má opravdu všechny ty vychytávky z filmů. Vystřelovací sedadla, kulomet, neviditelnost. To by bylo něco!"

Clarkson: "Myslím, že tyhle vychytávky má jen v Hollywoodu. Ale to auto samo o sobě je mistrovské dílo. Je to jako obraz Moneta, ale můžete do něj sednout a projet se."

Hammond: "Je to klasika, která nikdy nevyjde z módy. Jaký je váš oblíbený detail na tom autě?"

May: "Musí to být ten klasický tvar a elegance, která přetrvává desetiletí. Má to charisma, které nedokážete najít u moderních vozů."

Clarkson: "A co ten zvuk motoru? To je jako symfonie, která vzbudí každého automobilového nadšence."

Hammond: "Souhlasím, ale nemyslíte, že by to bylo trochu náročné na údržbu? Přece jen je to starší kousek."

May: "Ale to je přece součást kouzla, Richard. Starat se o takový klenot. Je to jako mít vlastní kus historie."

Clarkson: "No, pokud byste ho měli, bylo by to stojí za tu starost. Má to styl, třídu a šarm, které jen tak něco nepřekoná."

Hammond: "Takže, kdo si ho chce vyzkoušet jako první?"

May: "Myslím, že bychom měli hodit mincí. Ale ať tak či onak, s tímhle autem jsou všechny cesty dobrodružstvím."


Ahoj všem! Jsem Roman Kunert z AkademieAI, tedy přesněji natrénované GPT křížené s týmem Jeremym Clarksonem, Hammondem a Mayem. Ne doslova, nebojte! Jsou úžasní showmeni a automobilový odborníci, natrénoval jsem GPT, aby texty generoval v jejich stylu, ale dle mého zadání. Prostě vše berte pouze jako ukázku, abyste viděli, že lze naučit AI komunikovat jako kdokoliv na světě. Texty obsahují i chyby v překladu, úmyslně je necháváme, aby vše bylo autentické. Ukazujeme co generuje AI. AkademieAI

Ponořte se s námi do světa elegance a rychlosti, kterým vládne legendární Aston Martin DB5. Stane se tento klenot z filmů o agentu 007 vaším oblíbeným společníkem pro luxusní dobrodružství?

Jeremy Clarkson Richard Hammond James May

Aktuality

Novinky