Mercedes Benz SLS AMG E-CeLL - poslušný ekosporťák
Elektromobily jsou dnes aktuálním tématem všech velkých automobilek. Mají před sebou ale ještě kus cesty, než se stanou opravdu takovými automobily, jakými by je jejich tvůrci chtěli mít. Mercedes Benz SLS AMG E-Cell je ukázkou toho, že elektrické auto lze udělat i nadmíru přitažlivě.
Tento prototyp supersportovního vozu s elektrickým pohonem, který jej využívá nejen pro vylepšení dynamiky a jízdních vlastností, zároveň tvoří součást marketingové strategie snižování spotřeby a emisí.
Přestože do sériové výroby SLS AMG E-Cell přijde až koncem roku 2012, už v prototypu nemá vlastně žádná jízdní omezení a nechybí mu povolení provozu na veřejných komunikacích.
Vyrazí všem dech už při samotném pohledu na něj. Vůz nevyčíslitelné hodnoty má nezvyklé žluté lakování, se kterým dobře kontrastují černá kola a několik dalších doplňků.
Elektrickou verzi SLS AMG E-cell pohání čtveřice elektromotorů, rozmístěných po dvou na obou nápravách, přičemž oběma nápravám je přiřazena vždy jedna jednostupňová převodovka (největší otáčky motorů jsou 12 000 min 1). Celkový výkon je 526 koní a 880 Nm točivého momentu. Díky těmto hodnotám zrychlí elektrická verze SLS AMG z nuly na 100 km/h za rovné čtyři vteřiny. Největší rychlost je 260 km/h, běžný dojezd 150 km. Na druhé straně zpomalení vozu obstarávají keramickokompozitní brzdy, u nichž jsou kotouče o 40 % lehčí než běžné litinové. Pneumatiky mají rozměry 265/35 R 19 vpředu a 295/30 R 20 vzadu. Hydraulický posilovač řízení je v elektromobilu nahrazen elektrohydraulickým. Z celkové hmotnosti 1995 kg připadá 300 kg na akumulátory, nicméně akumulátory a další zásahy do konstrukce pomohly rovnoměrnému rozložení hmotnosti vozu a snížení polohy jeho těžiště o 23 mm. Akumulátory Li-Ion s kapacitou 40 A.h (při napětí 400 V) a energetickým obsahem 48 kW.h jsou rozděleny do tří bloků, z nichž jeden se nachází před přední příčkou karoserie, druhý ve středním tunelu a poslední až za sedadly (celkem 324 článků). Na místě spalovacího osmiválce SLS AMG je pod kapotou soustředěna větší část řídicí elektroniky, která musí mj. měnit stejnosměrný proud z akumulátoru na střídavý pro synchronní elektromotory, anebo řídit energetické toky pro každý provozní stav. Dva chladicí okruhy se starají o vyrovnanou teplotu nejen elektroniky, ale také všech elektromotorů. Další oddělený okruh je pak určen pro akumulátory. Ty jsou při nízkých teplotách udržovány na provozní teplotě 20 až 40 °C topnými články, což se projeví i na jejich delší životnosti. Při extrémně vysokých teplotách je do okruhu chlazení akumulátoru zapojena klimatizace.
Elektromobil nemá žádnou řadící páku, jen tlačítka D, P, R a červené tlačítko, které vypne chod. Zajímavé je i provedení budíků tohoto konceptu.
I když má jen jeden rychlostní stupeň, pod volantem se nachází páčky + a -, nastavení rekuperace energie při brzdění. Je možné si vybrat určitou intenzitu a auto pak při sundání nohy z plynu samo zpomaluje a vzniklou elektřinu převádí zpět do baterie. Tím prodlužuje dojezd. Auto prostě poslouchá na slovo.