Doprava budoucnosti s novým srdcem: autobaterie Samsung
Jeden z vynálezů předpovězených ve sci-fi literatuře a filmech mnoha uplynulých dekád se brzy stane běžnou součástí našeho života: auto na elektrický pohon. Automobily fungující buď zcela, nebo částečně na elektřinu, představuje mnoho různých výrobců aut po celém světě. Stojí za tím snaha o technologický pokrok a využití čisté energie.
Hnací silou těchto inovačních snah je pokrok v oblasti dobíjecích baterií, které se dnes běžně používají v mobilních telefonech, digitálních kamerách a noteboocích.
Baterie pro motorová vozidla nejsou jen větší verzí baterií používaných ve spotřební elektronice. Vyžadují 50x větší napětí než průměrná baterie z notebooku, přičemž je nutná jejich zvýšená stabilita a bezpečnost, aby baterie odolaly případné autonehodě.
Dobíjecí baterie do aut musí také dlouho vydržet – aby byl projekt elektrických automobilů životaschopný, musí životnost baterie činit alespoň 5000 nabíjecích cyklů nebo 10 let. Důležitá je také kompaktní velikost. V současné době tvoří většinu konkurenčních modelů lithium-iontové baterie, které mají větší výkon a delší životnost než starší nikl-vodíkové typy.
Tyto baterie se dobíjejí z elektrické sítě, buď za využití systémů skladování energie v domácnosti řidiče, nebo v nabíjecích stanicích na ulici.
Samsung označil baterie do elektromobilů jako jeden z pěti nejperspektivnějších oborů a zavázal se k investici 5,4 bilionů wonů (5 miliard dolarů) do roku 2020. Cílem je vyvinout bezpečné a výkonné baterie, které by v budoucnosti poháněly dopravu. Podle očekávání by měl do roku 2020 tento obchod ročně vynést 10,2 bilionů wonů a vytvořit 7 600 nových pozic.
Samsung SDI, globální lídr ve výrobě dobíjecích lithium-iontových baterií, se v roce 2008 spojil s největším německým výrobcem automobilových součástek Bosch do projektu SB LiMotive, joint venture zaměřené přímo na baterie do aut. Následujícího roku SB LiMotive odstartovala zbrusu novou linku na výrobu autobaterií v Jižní Koreji a také koupila americkou společnost Cobasys, čímž posílila své znalosti v oblasti výroby baterií a služeb.
Od té doby byla SB LiMotive vybrána jako dodavatel baterií pro model MegaCity špičkového výrobce aut BMW a také pro elektrickou verzi pěti set hatchbacků od Chryslera, které by se měly představit v roce 2012. Plánovaná investice Samsungu a Bosche do SB LiMotive je zhruba 500 milionů dolarů do roku 2013.
Elektromobily přinášejí největší změnu modelu fungování automobilového průmyslu. Podle japonského Institutu informačních technologií se očekává, že globální trh s elektromobily vzroste na 9,7 milionů kusů v roce 2020. Předpokládané množství vyrobených kusů v letošním roce je 1,4 milionů.
SB LiMotive spolupracuje na výrobě výkonnějších autobaterií také s U. S. Advanced Battery Consortium (USABC). Motorem ženoucím tyto snahy kupředu je posun k autům na čistou energii. Prostřednictvím dceřiné společnosti Cobasys USA usiluje SB LiMotive o nárůst hustoty současných bateriových modulů o 50 procent v rámci programu za 8,4 milionů dolarů, o jehož náklady se dělí USABC a Ministerstvo energetiky USA.
Na straně Samsungu pracují stovky výzkumníků v Samsung SDI a Samsung Advanced Institute of Technology s novými technologiemi a materiály. Jejich cílem je posílit svou momentální vedoucí pozici na trhu v oblasti baterií pro elektroniku a zlepšit výkon autobaterií.
V následujících letech se baterie stanou srdcem automobilového průmyslu. Bude úžasné vidět změnu vedenou nejen výrobci aut a baterií, ale také spotřebiteli a společností kráčející za společnou vizí dopravy bez emisí.