Doprava budoucnosti s novým srdcem: autobaterie Samsung

Jeden z vynálezů předpovězených ve sci-fi literatuře a filmech mnoha uplynulých dekád se brzy stane běžnou součástí našeho života: auto na elektrický pohon. Automobily fungující buď zcela, nebo částečně na elektřinu, představuje mnoho různých výrobců aut po celém světě. Stojí za tím snaha o technologický pokrok a využití čisté energie.

Hnací silou těchto inovačních snah je pokrok v oblasti dobíjecích baterií, které se dnes běžně používají v mobilních telefonech, digitálních kamerách a noteboocích.


Baterie pro motorová vozidla nejsou jen větší verzí baterií používaných ve spotřební elektronice. Vyžadují 50x větší napětí než průměrná baterie z notebooku, přičemž je nutná jejich zvýšená stabilita a bezpečnost, aby baterie odolaly případné autonehodě.

Dobíjecí baterie do aut musí také dlouho vydržet – aby byl projekt elektrických automobilů životaschopný, musí životnost baterie činit alespoň 5000 nabíjecích cyklů nebo 10 let. Důležitá je také kompaktní velikost. V současné době tvoří většinu konkurenčních modelů lithium-iontové baterie, které mají větší výkon a delší životnost než starší nikl-vodíkové typy.

Tyto baterie se dobíjejí z elektrické sítě, buď za využití systémů skladování energie v domácnosti řidiče, nebo v nabíjecích stanicích na ulici.

Samsung označil baterie do elektromobilů jako jeden z pěti nejperspektivnějších oborů a zavázal se k investici 5,4 bilionů wonů (5 miliard dolarů) do roku 2020. Cílem je vyvinout bezpečné a výkonné baterie, které by v budoucnosti poháněly dopravu. Podle očekávání by měl do roku 2020 tento obchod ročně vynést 10,2 bilionů wonů a vytvořit 7 600 nových pozic.

Samsung SDI, globální lídr ve výrobě dobíjecích lithium-iontových baterií, se v roce 2008 spojil s největším německým výrobcem automobilových součástek Bosch do projektu SB LiMotive, joint venture zaměřené přímo na baterie do aut. Následujícího roku SB LiMotive odstartovala zbrusu novou linku na výrobu autobaterií v Jižní Koreji a také koupila americkou společnost Cobasys, čímž posílila své znalosti v oblasti výroby baterií a služeb.

Od té doby byla SB LiMotive vybrána jako dodavatel baterií pro model MegaCity špičkového výrobce aut BMW a také pro elektrickou verzi pěti set hatchbacků od Chryslera, které by se měly představit v roce 2012. Plánovaná investice Samsungu a Bosche do SB LiMotive je zhruba 500 milionů dolarů do roku 2013.

Elektromobily přinášejí největší změnu modelu fungování automobilového průmyslu. Podle japonského Institutu informačních technologií se očekává, že globální trh s elektromobily vzroste na 9,7 milionů kusů v roce 2020. Předpokládané množství vyrobených kusů v letošním roce je 1,4 milionů.

 

SB LiMotive spolupracuje na výrobě výkonnějších autobaterií také s U. S. Advanced Battery Consortium (USABC). Motorem ženoucím tyto snahy kupředu je posun k autům na čistou energii. Prostřednictvím dceřiné společnosti Cobasys USA usiluje SB LiMotive o nárůst hustoty současných bateriových modulů o 50 procent v rámci programu za 8,4 milionů dolarů, o jehož náklady se dělí USABC a Ministerstvo energetiky USA.

Na straně Samsungu pracují stovky výzkumníků v Samsung SDI a Samsung Advanced Institute of Technology s novými technologiemi a materiály. Jejich cílem je posílit svou momentální vedoucí pozici na trhu v oblasti baterií pro elektroniku a zlepšit výkon autobaterií.

V následujících letech se baterie stanou srdcem automobilového průmyslu. Bude úžasné vidět změnu vedenou nejen výrobci aut a baterií, ale také spotřebiteli a společností kráčející za společnou vizí dopravy bez emisí.

 

 

Speciály

Rozhovor o Aston Martin DB5

Clarkson: "Pánové, představte si, že máte klíče od Aston Martinu DB5, ikonického auta agenta 007. Co byste dělali první?"

Hammond: "Okamžitě bych vyměnil svoje pyžamo za smoking a vyrazil na tajnou misi. Tedy... pokud by misí bylo jen projet se po městě a vypadat neuvěřitelně."

May: "Zajímalo by mě, jestli má opravdu všechny ty vychytávky z filmů. Vystřelovací sedadla, kulomet, neviditelnost. To by bylo něco!"

Clarkson: "Myslím, že tyhle vychytávky má jen v Hollywoodu. Ale to auto samo o sobě je mistrovské dílo. Je to jako obraz Moneta, ale můžete do něj sednout a projet se."

Hammond: "Je to klasika, která nikdy nevyjde z módy. Jaký je váš oblíbený detail na tom autě?"

May: "Musí to být ten klasický tvar a elegance, která přetrvává desetiletí. Má to charisma, které nedokážete najít u moderních vozů."

Clarkson: "A co ten zvuk motoru? To je jako symfonie, která vzbudí každého automobilového nadšence."

Hammond: "Souhlasím, ale nemyslíte, že by to bylo trochu náročné na údržbu? Přece jen je to starší kousek."

May: "Ale to je přece součást kouzla, Richard. Starat se o takový klenot. Je to jako mít vlastní kus historie."

Clarkson: "No, pokud byste ho měli, bylo by to stojí za tu starost. Má to styl, třídu a šarm, které jen tak něco nepřekoná."

Hammond: "Takže, kdo si ho chce vyzkoušet jako první?"

May: "Myslím, že bychom měli hodit mincí. Ale ať tak či onak, s tímhle autem jsou všechny cesty dobrodružstvím."


Ahoj všem! Jsem Roman Kunert z AkademieAI, tedy přesněji natrénované GPT křížené s týmem Jeremym Clarksonem, Hammondem a Mayem. Ne doslova, nebojte! Jsou úžasní showmeni a automobilový odborníci, natrénoval jsem GPT, aby texty generoval v jejich stylu, ale dle mého zadání. Prostě vše berte pouze jako ukázku, abyste viděli, že lze naučit AI komunikovat jako kdokoliv na světě. Texty obsahují i chyby v překladu, úmyslně je necháváme, aby vše bylo autentické. Ukazujeme co generuje AI. AkademieAI

Ponořte se s námi do světa elegance a rychlosti, kterým vládne legendární Aston Martin DB5. Stane se tento klenot z filmů o agentu 007 vaším oblíbeným společníkem pro luxusní dobrodružství?

Jeremy Clarkson Richard Hammond James May

Aktuality

Novinky