Bugatti Veyron 16,4 - vzrušující drak
Bugatti Veyron 16,4 je nejvýkonnější sériově vyráběný automobil na světě. Je pojmenován podle automobilového závodníka Pierra Veyrona, který v roce 1939 vyhrál závod 24 hodin Le Mans s vozem Bugatti 51A.V roce 2005 vytvořil světový rychlostní rekord v kategorii sériově vyráběných vozidel o hodnotě 407,16 km/h.
Akceleruje z 0 na 100 za 2,5 sekundy a z 0 na 300 za 17 sekund. Délka 4465 mm, šířka 2000 mm, rozvor 2710 mm, vysoký 1204 mm a pohotovostní hmotnost je 1888 kg.Od roku 2008 se vyrábí i verze Grand Sport, což je Veyron s odnímatelnou střechou (karoserie targa).Toto auto vzniklo v reakci na poptávku. Má v sobě začleněny inovativní bezpečnostní prvky a zařízení. Jedná se o nejrychlejší a nejvíce vzrušující roadster. Rozpoznat se dá snadno podle vyššího čelního skla.
Za velkými koly Bugatti Veyron 16,4 se ukrývají unikátní keramické brzdy. Při sešlápnutí brzdového pedálu pomáhá ABS a při rychlosti vyšší 200 km/h se vysouvá přítlačné křídlo na zádi, díky čemuž dokáže Veyron zabrzdit z 400 km/h za necelých 10 s. Motor je vidlicový šestnáctiválec do W, má zdvihový objem 7993 cm3, dosahuje 736 kW (tj. 1001 koní) při 6000 ot./min a nejvyšší točivý moment 1250 Nm je k dispozici mezi 2200 a 5500 ot./min.Stačí jenom nohou cinknout o plynový pedál a doslova letíte. Převodovka DSG byla vyvíjena společně s firmou Ricardo a má sedm rychlostních stupňů. Pohon všech kol je zajišťován pomocí mezinápravové spojky Haldex umístěné u přední nápravy.Pohon 4×4 je samozřejmostí.
Rekordní hodnoty se týkají také spotřeby a ceny. Ve městě má Bugatti Veyron spotřebovat 40,4 l/100 km, mimo město 14,7 l/100 km, kombinovaná spotřeba činí 24,1 l/100 km. Těmto hodnotám odpovídají také gigantické emise CO2 960 g/km ve městě, 350 g/km mimo město a 574 g/km v kombinovaném provozu. Teoretický dojezd se stolitrovou palivovou nádrží činí jen o málo více než 400 km, v praxi to však bude asi ještě méně.
Přesto, že cena vozu je více než jeden milion eur, je o automobil velký zájem. Těchto vozů se vyrábí pouze 75 ks ročně, proto je čekací doba velmi dlouhá. Z důvodů exkluzivity vozu bude vyrobeno pouze 300 ks.
Na konci roku 2009 byl vyhlášen automobilem desetiletí (2000-2009).
Od roku 2010 se vyrábí i verze SuperSport, s maximální rychlostí 431 km/h, která bude vyrobena ve 30ti kusech.
Bugatti Veyron je sám o sobě vcelku extravagantní, vyjímkou je klasické otvírání dveří. Stačí jenom nasednout do prostorné a elegantně kožené kabiny a nechat se pohltit emocemi.
Lamborghiny Reventon či snad Bentley Continental GT se mohou jít zahrabat. Na okruhu by je Bugatti Veyron zničila, včetně Ferrari F1 McLaren.