Auris Hybrid – srovnatelný s běžným autem
Toyota je průkopníkem takzvaných plných hybridů. První model Prius vyrobila už v roce 1997, a protože s ním slaví velké prodejní úspěchy, zkusila vzít komplet hybridní pohonné ústrojí Hybrid Synergy Drive (HSD) z priusu a vložila jej do o třídu menšího aurisu. S ušetřením o 90 tisíc korun méně (zákl.cena od cca 550 tisíc Kč).
Německý autoklub ADAC dal autu titul „Auto budoucnosti“ s odůvodněním rekordně nízké spotřeby paliva i produkcí emisí. Auris HSD také vytvořil se spotřebou 3,46 l na 100 km světový rekord v nejnižší spotřebě paliva v městském provozu, když pod dohledem komisařů z Guinnessovy knihy jezdili tři instruktoři autoklubu ADAC 24 hodin nonstop na třicetikilometrové trase v Kolíně nad Rýnem.
Právě centra aglomerací a městský provoz obecně jsou pro hybridy ideální, a také auris zde může využít své schopnosti naplno. Protože alespoň malé kousky dokáže jet čistě na elektřinu (nejvíce zvládne dva kilometry najednou, prius pak šest), vypíná se na křižovatkách (start-stop systém), při rozjezdech asistuje elektromotor, časté brzdění rekuperuje dostatek energie do baterií...
Automobilka uvádí, že auris, vyzbrojený spalovacím motorem o obsahu 1.8 litru (73 kW) a 60 kW elektromotorem, spálí průměrně 3,8 litru na 100 km v základní výbavě, v těch vyšších pak o dvě deci víc. Podle testů však hybrid neobstál jízdou po městě a po dálnicích (testováno jako běžné auto) . A tady hybrid své kouzlo do značné míry ztrácí. Hybridy sice neprodukují jedovaté oxidy dusíku ani pevné částice sazí, jako to dělají diesely, ale jejich hospodárnost je objektivně vzato prostě lepší.
A jaký je tedy Auris coby běžné auto? Docela normální, srovnatelný s celou řadou konkurentů, s nimiž ho spojuje nesportovní naturel, houpavá pohodlná jízda s náklony v zatáčkách, dobré tlumení nerovností. Sportovní jízdu nemusí, ale podvozek si nechá líbit docela dost, než nastoupí přirozená nedotáčivost. Jen občas zadek odskakuje v zatáčkách, ale díky zátěži baterií později než u běžného aurise. Jízda je tedy pohodová, jen brzdy jsou pocitově dvoupolohové – buď brzdí, nebo ne. Na českém trhu je Auris HSD k mání ve třech výbavách, Luna, Sol a Lux. Už ta základní za 550 tisíc korun má třeba automatickou klimatizaci, sedm airbagů včetně kolenního u řidiče, přední mlhovky, světla LED pro denní svícení, hliníková kola, vyhřívání předních sedadel, rádio s CD a podporou MP3 a WMA plus vstupy aux a USB, palubní počítač, centrální zamykání dveří s dálkou nebo asistent pro rozjezd v kopci. Prostě, v téhle výbavě úplně stačí, ty vyšší přidávají už spíše jen vychytávky typu zadní parkovací kamery, tempomatu, dešťového a světelného senzoru, xenonů či 17palcových litých kol. Nejvybavenější hybridní auris tak pořídíte za 630 tisíc korun. Ke cti Toyotě slouží, že bezpečnostní výbava je už v základu kompletní včetně stabilizace podvozku VSC a plného počtu vzduchových vaků.